حتما خواب کودکان خود را تنظیم کنید

حتما خواب کودکان خودرا تنظیم کنید

بدخوابي کودکان و نوزادان، خانواده را دچار فشار و استرس رواني مي کند و با سرحال بودن والدين در روز و محيط کار مغايرت دارد. شبکه ايران ، فوق تخصص روانپزشکي کودک و نوجوان و عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي

شهيد بهشتي گفت: ‌برخي کودکان از نظر سرشتي، کودکان سخت و دشواري هستند.

به گزارش ايرنا ، فريبا عرب گل افزود: بد غذايي، خواب کم و سبک، گريه زياد، ناآرامي و بيقراري و دردهاي کوليکي را از ويژگي هاي اين کودکان برشمرد و اظهار داشت: والدين در مديريت اينگونه مسايل کودکان با مشکل روبرو مي شوند.

 

متخصص روانپزشکي کودک خاطرنشان کرد: اين کودکان با کوچکترين سروصدا و محرکي در محيط ، از خواب بيدار مي شوند و مادر ساعات زيادي را صرف تکان نوزاد روي پا يا بغل گرفتن و چرخاندن او مي کند تا کودک دوباره به خواب رود.
عرب گل گفت: مشکلات خواب کودکان مانند بدخوابي، کم خوابي و جدا خوابيدن از والدين ممکن است روي خانواده تاثير منفي زيادي داشته باشد و خانواده را دچار استرس و ناتواني کند.

به گفته اين استاد دانشگاه، پس از تولد بيشتر اوقات شبانه روز نوزاد در خواب مي گذرد و بتدريج که سن کودک افزايش مي يابد، خواب شبانه او بيشتر و خواب روزانه او کمتر مي شود تا اين که الگوي منظمي در برنامه خواب و بيداري شيرخوار حاصل شود.

عرب گل افزود: مسايلي مانند خواب، غذا خوردن، تحرک و آرام بودن کودک بيشتر وابسته به سرشت و ذات اوست اما عوامل محيطي مي تواند اين مشکلات را شديدتر يا آن را متعادل تر و قابل تحمل تر کند.

وي اظهار داشت: نوپاي بين يک تا دو سال ممکن است براي خواب رفتن و جدا خوابيدن از مادر مقاومت کند يا اينکه خواب منقطع و ناآرامي داشته باشد.

متخصص روانپزشکي کودک گفت: بچه هاي چهار تا پنج ساله نيز بطور معمول دوست دارند در تمام مراسم شبانه خانواده شرکت کنند، با والدين بيدار بمانند و آخرين سريال هاي تلويزيون را تماشا کنند.

عرب گل ادامه داد: اين کودکان بطور مداوم اصرار مي کنند که زمان خواب خود را به تعويق بيندازند و التماس مي کنند يا با درخواست هايي مانند يک ليوان آب، يک قصه، خواندن يک کتاب داستان ديگر تمايل خود را براي بيدار ماندن نشان مي دهند.

وي خاطرنشان کرد: برخي از اين کودکان اصرار دارند شب را در کنار والدين به صبح برسانند و براي خوابيدن در اتاق خودشان مقاومت مي کنند و در صورت جدا خوابيدن دچار ترس و اضطراب و بدخوابي مي شوند.

اين استاد دانشگاه يادآور شد: يکي ديگر از مشکلات خواب کودکان در اين سن، ديدن روياهاي وحشتناک و ترسناک با موضوع جدايي، دزدي، حمله حيوانات، تصادف و سقوط است که بطور حتم با يک خواب آرام و خوب در کودک مغايرت دارد.
وي تصريح کرد: بايد بپذيريم که درجاتي از اين مشکلات ممکن است در بسياري از کودکان رخ دهد اما در مواردي که براي کودک يا خانواده مشکل ساز شود بايد به روانپزشک مراجعه کرد.

وي در تشريح توصيه هايي براي خواب خوب کودکان گفت: بايد الگوي منظمي براي ساعات خواب و بيداري کودک ارائه شود، به آن معنا که والدين زماني کودک را ساعت هشت شب و زمان ديگر ساعت يک نيمه شب به رختخواب نفرستند.
اين متخصص روانپزشکي افزود: همچنين بايد محرک هاي هيجان آور مانند تماشاي برنامه هاي مهيج تلويزيون، تعريف قصه هاي ترسناک و اضطراب آور و بازي هاي پرسروصدا با کودک در ساعت نزديک به خواب براي کودک، محدود شود.
عرب گل اضافه کرد: والدين مي توانند يک فاصله زماني بين شام و ساعت خواب کودک در نظر بگيرند، مصرف غذاهاي سنگين و نوشيدني هاي زياد بلافاصله قبل از خوابيدن، مانع از خواب خوب و راحت مي شود.

وي توصيه کرد: دماي اتاق کودک متعادل باشد و کودک براي جدا خوابيدن تشويق شود.

اين عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي خاطرنشان کرد: براي شيرخواراني که از نظر سرشتي کودکاني سخت و دشوار هستند، بايد محيطي آرام براي ساعت خواب آنها انتخاب شود، بطوريکه سرو صدا و نور زياد، خواب کودک را بر هم نزند.

وي گفت: همچنين کودک نبايد در طول روز در معرض محرک هاي مختلف و هيجان آور مانند ميهماني هاي طولاني و پرسر و صدا که کودک از بغل يک نفر به بغل فرد ديگر مي رود و مرتب با او بازي مي شود، قرار گيرد.

وي افزود: در صورتي که کودک بطور مداوم داراي روياهاي ترسناک و وحشتناک است يا براي جدا خوابيدن از والدين مقاومت مي کند، والدين بايد اين مشکلات را با يک روانپزشک اطفال درميان بگذارند.                    
ارتباط بين موسيقي با ابتلاي به افسردگي - 1390/02/24 [ آرشيو ]

خبرگزاري آريا- نتايج يک پژوهش جديد در ايالات متحده حاکي از آن است که ممکن است گوش کردن موسيقي عامل افسردگي در بزرگسالان باشد.
به گزارش آريا، محققان دانشکده پزشکي دانشگاه پيتزبرگ دريافته اند که احتمال ابتلاي افراد بزرگسال به بيماري افسردگي، بين افرادي که وقت بيشتري را صرف موسيقي گوش کردن مي کنند، بيشتر است، در اين تحقيق يادآوري شده است که احتمال افسردگي جواناني که بيشتر کتاب مي خوانند به مراتب کمتر است.
براساس گزارش «موسسه ملي سلامت روان ايالات متحده»، از هر دوازده نوجوان، يک نوجوان به افسردگي جدي مبتلا است.
يافته هاي اين پژوهش، بخشي از تحقيقات گسترده و روزافزوني است که به ارتباط بين سلامت رواني افراد با ميزان بهره گيري از رسانه ها مي پردازند.
دکتر برايان پريمک، پژوهشگر ارشد اين تحقيق گفته است: «مشخص نيست که افراد افسرده براي رهايي از اين بيماري بيشتر موسيقي گوش مي دهند و يا گوش کردن موسيقي براي ساعت هاي طولاني به افسردگي منتهي مي شود و يا هر دو عامل موثري در اين زمينه هستند، به هر حال، ممکن است اين يافته ها به والدين و پزشکان کمک کند تا ارتباط بين رسانه ها و افسردگي را دريابند.»
محققان دريافته اند که احتمال بروز افسردگي در جواناني که بيشتر وقت خود صرف گوش دادن به موسيقي مي کنند 8/3 بار بيشتر از افرادي است که زمان اندکي را صرف موسيقي مي کنند و اين احتمال در افرادي که بيشتر اوقات کتاب مي خوانند، يک دهم است.
106 فرد بزرگسال که 46 نفر از آن ها افسردگي جدي داشتند، در اين تحقيق شرکت کردند.
تفاوت اين تحقيق با بيشتر پژوهش هايي که در اين زمينه انجام شده اند اين بود که پژوهشگران از شيوه اي به نام «زندگي واقعي» استفاده کردند، آن ها در اين روش بيش از شصت بار در يک دوره متمادي در پنج آخر هفته با شرکت کنندگان تماس مي گرفتند تا دريابند در حال استفاده از چه نوع رسانه اي هستند.
نتايج اين تحقيق در شماره ماه آوريل نشريه «Archives of Pediatric and Adolescent Medicine» منتشر شده است.
«موسسه ملي سرطان»، «موسسه ملي سلامت روان» و موسسه بهداشت دانشگاه پيتزبرگ بودجه اين تحقيق را فراهم کردند.   

استخدام روانشناس و مشاور در تهران
جستجوی روانشناس و مشاور نزدیک شما
مشاوره رایگان ندای مهر

تماسinstagramاینستاگرامwhatsappواتس اپtelegramتلگرام