تحلیل روانشناسانه رنگ مشکی

اما و اگرهاي پوشيدن لباس تيره : " مي‎گويي چرا در مراسم عروسي لباس مشکي مي‎پوشي؟ مي‎گويد: «لباس شب بايد مشکي باشد؛ شيک و سنگين.» مي‎گويي چرا هميشه رنگ مانتوات مشکي است؛ مي‎گويد: «آخر بهتر با رنگ‎هاي ديگر

هماهنگ مي‎شود.»

دكتر فربد فدائي، روان‌پزشك و مدير گروه روان‌پزشكي دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي

در مورد تاثير استفاده از پوشش رنگ تيره بر سلامت روان مي‎گويد: «تاكنون هيچ بررسي‌اي در مورد اثر منفي رواني پوشيدن لباس تيره بر افراد، انجام نشده است. از نظر منطقي هم پوشيدن لباس تيره نمي‌تواند تاثير مثبت يا منفي بر سلامت روان داشته باشد. مشاهده شده است كه افراد افسرده، رنگ‌هاي تيره را ترجيح مي‌دهند. اگر فردي از نظر وضعيت عاطفي در شرايط مطلوبي به سر برد و شاد باشد، رنگ‌هاي روشن را براي پوشش خود ترجيح مي‌دهد.

پژوهش‌هايي در مورد تاثير رنگ روي انسان‌ها انجام شده كه حكايت از تاثير رنگ‌هاي گوناگون بر وضعيت رواني افراد به صورت كوتاه‌مدت و وضعيت فيزيولوژيك انسان دارد كه برخي از آنها، جنبه زيست‌شناختي دارد و برخي ديگر ناشي از تاثير رنگ‌هاي گوناگون به عنوان نماد است. به طور مثال رنگ‌هاي سرد مانند آبي روشن محيط را سردتر نشان مي‌دهد. رنگ‌هاي گرم مانند نارنجي محيط را گرم‌تر به نظر مي‌آورد. رنگ زرد روشن باعث سرزندگي و رنگ‌هاي آبي و سبز موجب آرامش و رنگ سرخ باعث برانگيختگي مي‌شود. رنگ سفيد حاكي از پاكي و معصوميت و رنگ صورتي نماينده هيجانات تعديل شده است. در عين حال استفاده از رنگ خاصي نمي‌تواند سبب بروز بيماري از جمله بيماري‌هاي رواني شود.»

او دليل انتخاب رنگ از سوي فرد را به جز علاقه‎مندي به کاربرد وسيله مورد نظر نيز وابسته مي‎داند و توضيح مي‎دهد: «انتخاب رنگ از سوي افراد جنبه نمادين دارد. همچنين بايد به اين نكته توجه كرد که كاربرد وسيله موردنظر در گزينش رنگ، نقش دارد. بهتر است در اين مورد، خواست و سليقه فرد موردتوجه قرار گيرد و از هرگونه افراط و تفريط يا اعمال سليقه شخصي براي ديگران پرهيز شود.»

 

کودکان و رنگ?ها

دکتر فدائي در مورد انتخاب رنگ لباس براي کودکان مي‎گويد: «به طور سنتي براي پوشش كودكان، رنگ‌هاي روشن و زنده بيشتر به كار مي‌رود و آنها به طور طبيعي اين‌گونه رنگ‌ها را مي‌پسندند. در اين مورد بهتر است از سليقه كودكان پيروي شود و رنگ خاصي به آنها تحميل نشود.»

بيماران و رنگ?ها

‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎او در مورد تاثير رنگ پوشش بيماران اشاره مي‎کند: «معمولا براي پوشش بيماران از رنگ سفيد يا رنگ‌هاي روشن استفاده مي‌شود اما علت عمده اين امر آن است كه آلودگي و ناپاكي پوشش، سريع‌تر تشخيص داده و تعويض شود. به هر حال هر رنگي كه يادآور طبيعت و زندگي باشد براي پوشش بيماران بستري مناسب‌تر است زيرا يادآور شور زندگي در آنهاست.»

دکتر فدائي با اشاره به بررسي‌اي كه چند سال قبل در مورد ترجيح رنگ‌ها از سوي نمونه‌اي از زنان و مردان سالم و بيماران مبتلا به بيماري‌هاي عمده رواني به عمل آورده است، بيان مي‎کند: «مشخص شد كه رنگ‌هاي سبز، آبي و صورتي سه رنگ اول در گزينش مردان و زنان سالم ايراني است. در مقابل اين افراد،‌ رنگ‌هاي قهوه‌اي، خاكستري و مشكي را نمي‌پسنديدند. در بيماران دچار بيماري شديد و رواني، رنگ سرخ، جايگزين رنگ صورتي بود. همچنين اين افراد رنگ زرد را نمي‌پسنديدند. در پژوهش ديگري كه صرفا روي بيماران دچار افسردگي شديد (نابساماني افسردگي عمده) انجام دادم، معلوم شد كه رنگ‌هاي تيره و به ويژه مشكي اولين انتخاب آنهاست.»

مردمان طبيعت، مردمان شادتر

دکتر سيدحسن حسيني، جامعه‎شناس و استاد دانشگاه تهران نيز در مورد جامعه‎شناسي انتخاب رنگ تيره به عنوان پوشش در برخي جوامع مي‎گويد: «يکي از دلايل انتخاب رنگ لباس به آب‎وهوا و طبيعت محيط زندگي فرد باز مي‎گردد. مثلا در استان‎هايي مانند گيلان، مازندران و مناطق کوهستاني مردم تمايلي به استفاده از رنگ‎هاي تيره ندارند و لباس‎هاي خود را از رنگ‎هاي شاد و روشن تهيه مي‎کنند. در سفر به اين مناطق مي‎توان شاهد لباس‎هاي رنگارنگ و گل‎گلي اقوام بختياري، کرد، ترکمن، مازني و گيلکي بود چرا که اين افراد در طبيعت رنگارنگي زندگي مي‎کنند بنابراين رنگ‎هاي طبيعت اطراف خود را به عنوان رنگ پوشش‌شان انتخاب مي‎کنند؛ انعکاس آبي دريا، سبز جنگل، زرد، نارنجي، سرخابي، قرمز، بنفش گل‎هاي دشت‎ها را مي‎توان در لباس ساکنان اين مناطق يافت. به طور کلي مردم روستايي که زندگيشان با طبيعت عجين است از رنگ‎هاي شادتري براي پوشش خود استفاده مي‎کنند اما در مناطق شهري، استفاده از رنگ‎هاي تيره عموميت بيشتري يافته است. در روستاها حتي زنان از چادرهاي رنگي و گل‎گلي استفاده ‎مي‎کنند در حالي که تمامي زنان چادري شهري براي پوشش خود از چادر مشکي استفاده مي‌كنند.»

حتي برخي استفاده از بعضي رنگ‎ها را براي مردان نيز نادرست مي‎دانند به طور مثال پوشيدن رنگ قرمز براي مردان از نظر اين عده نامناسب است. در حالي که دين اسلام هرگز محدوديت رنگي براي مسلمانان قايل نشده است. حتي با نگاه به پوشش برخي مراجع ديني مي‎بينيم که آنها از پيراهن‎هاي سفيد و روشن،‌ عباي کهربايي و نعلين شتري‌رنگ استفاده مي‎کنند.»

 

استخدام روانشناس و مشاور در تهران
جستجوی روانشناس و مشاور نزدیک شما
مشاوره رایگان ندای مهر

تماسinstagramاینستاگرامwhatsappواتس اپtelegramتلگرام