• این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

كاهش استرس براساس بهوشياري

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

دکتر سحر طاهباز

متخصص روانشناسي سلامت از دانشگاه تهران

توضيحي از خبرنامه: واژه mindfulnessترجمه­ هاي مختلفي داشته است که از آن جمله مي توان به بهوشياري، ذهن آگاهي و حضور ذهن اشاره نمود.

 

 

كاهش استرس بر اساس بهوشياري يك برنامه?ي هشت هفته ­اي است كه در آن بيماران يك بار در هفته به بيمارستان، كلينيك و يا جلسات خصوصي مراجعه كرده و براي مدت 2 ساعت و نيم در كلاسي متشكل از 20 تا 30 بيمار شركت مي­كنند. شركت كنندگان در اين دوره طيف گسترده­اي از مشكلات و شرايط طبي را دارا مي­باشند، از جمله بيماري­هاي قلبي، انواع دردهاي مزمن نظير درد پشت، فيبروميالژي و سردرد، سرطان سينه، پروستات و مشكلات معدي- روده­اي همچون سندرم روده­ي تحريك پذير (IBS)، فشار خون بالا، خستگي مزمن،‌ اضطراب،‌ حملات وحشتزدگي (پانيك)، و شرايط متعددي كه مشخصه?ي آن­ها سطوح بالاي استرس در شغل، خانواده و زندگي مي­باشد.

اغلب كلاس ­هاي MBSR شامل گروه ­هاي ناهمگني از بزرگسالاني است كه طيف متنوعي از مشكلات طبي و مشكلات روزمره?ي زندگي را تجربه مي­كنند؛ و تمامي اين افراد در معرض آموزش فشرده? ي بهوشياري و كاربردهاي آن در زندگي روزمره قرار مي­ گيرند. شركت كنندگان در اين دوره بايد هر هفته در كلاس حاضر شده و هر روز (6 روز در هفته) بين 45 دقيقه تا يك ساعت به تمرين رسمي فنون اصلي اين دوره (معاينه?ي بهوشيارانه?ي بدن،‌ يوگاي بهوشيارانه،‌ بهوشياري نشسته) با استفاده از سي دي هايي بپردازند كه در طي دوره در اختيارشان قرار داده مي­شود. به علاوه،‌ شركت كنندگان در فاصله?ي جلسات ششم و هفتم دوره در يك روز طولاني خلوت گزيني، به تمرين فشرده?ي بهوشياري در سكوت مي پردازند. شركت كنندگان در اين دوره با استفاده از فنون نيرومند بهوشياري و يوگا مي­كوشند منابع دروني خود را براي يادگيري، رشد،‌ التيام و دگرگوني بيدار نمايند.

از سال 1979 حدود 25000 نفر اين دوره را در كلينيك كاهش استرس دانشگاه ماساچوست گذرانده اند. نتايج تحقيقات آثار سودمند اين دوره را نه تنها در جمعيت باليني، كه در محيط­هاي كاري نيز نشان داده اند. و به طور كلي اغلب شركت كنندگان در اين دوره، كاهش چشمگير و از نظر باليني معناداري را در علائم طبي و روانشناختي خود، از جمله درد، در طي هشت هفته آموزش نشان داده اند. از سوي ديگر، ديدگاه مثبت اين افراد نسبت به خودشان، و نيز ارتباطاتشان با افراد ديگر و با دنيا به طور كلي تغيير مي­يابد. ساير تحقيقات نشان داده اند كه بهوشياري كاركرد سيستم ايمني را تحت تاثير قرار داده و موجب بهبود شيوه?ي پردازش وقايع منفي تحت شرايط استرس زا مي­شود.

براي اطلاع از مقالات علمي و نيز برنامه هاي آموزشي در اين حوزه مي­توانيد به وب سايت زير مراجعه نماييد:

www.umassmed.edu/cfm

www.mindfulnessstapes.com


نظرات (0)

دارای رتیه 0 از 5 بر اساس 0 رای
هنوز نظری برای این مطلب وارد نشده است

نظر خود را اضافه کنید.

میتوانید بعنوان مهمان نظر ارسال نمایید یا با ایجاد حساب کاربری یا ورود به حساب کاربری خودتان.
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location
عبارت تصویر زیر را بازنویسی کنید. واضح نیست؟
کلیه حقوق این وبسایت متعلق است به ندای مهر انتشار و کپی برداری فقط با ذکر منبع مجاز است

کانال تلگرام مشاوره خانواده ندای مهر