کشف راه حل جدید برای خوانش پریشی کودکان

کشف راه حل جدید برای خوانش پریشی کودکان

محققان در تحقيقات خود نشان دادند که به سادگي با گسترش فضاي بين حروف در کلمات به طور قابل توجهي باعث افزايش سرعت خواندن و دقت در ميان کودکان مبتلا به خوانش پريشي شدند. محققان از طريق نصب ساده کتاب الکترونيک

در رايانه و تکنولوژي هاي ديگر توانستند به کودکان به راحتي اجازه دستکاري فايل هاي متني دهند.به گزارش سلامت نيوز به نقل از فارس ؛ خوانش پريشي، يا دش‌خواني نوعي بيماري است که در آن فرد مبتلا در خواندن يا هجي کردن کلمات داراي مشکل است.

اين نا‌هنجاري آموزشي با دشوار بودنِ خواندن متن به دلايل ديگري چون آسيب‌هاي ديداري يا شنوايي يا تمرين نداشتن کافي براي مهارت خواندن متفاوت است چون اين بيماري فقط به دليل نقصان عصبي است که در مثال ‌هاي گفته ‌شده صادق نيست. پيش‌بيني مي‌شود که ?تا ?? درصد جمعيت آمريکا به اين بيماري دچار باشند.

محققان دانشگاه پادوا در ايتاليا، 34 کودک ايتاليايي و 40 کودک فرانسوي 8 تا 14ساله مبتلا به خوانش پريشي را مورد بررسي قرار دادند و دريافتند که بيش از 20 درصد کودکان حروف فوق العاده بيشتري را با سرعت بالا خواند و بيش از? برابر از اين ميزان از دانش آموزان نيز متن را با دقت و به درستي خواندند.مارکو زورزي نويسنده و استاد روانشناسي و هوش مصنوعي گفت: ما از اين کميت شگفت زده شده بوديم. افزايش متوسط سرعت خواندن با سرعت مشاهده شده در طول يک سال تحصيلي در مدرسه و تعداد اشتباهات گفتاري آنها برابر است.پديده "تراکم بصري" باعث مي شود که شناسايي حروف زماني که توسط حروف ديگر احاطه شده است، سخت تر شود. اين تراکم با اثرات غيرعادي خوانش پريشي، مانع از شناخت حروف مي شود.

گوئينور عدن، مدير مرکز مطالعات آموزش و استاد طب اطفال در دانشگاه جورج تاون گفت: اين موضوع به ما مي گويد که فاصله بين حروف در کلمات به وضوح نقش ايفا مي کند و مشکل افراد ميتلا به خوانش پريشي بحراني تر است.در اين تحقيقات، کودکان متني را متشکل از 24 جمله کوتاه، معني دار و بي ارتباط با يکديگر خواندند تا نتوانند به راحتي اين جملات پشت سر هم را حدس بزنند.محققان سپس فاصله استاندارد بين حروف را تا 2.5 سايز در متن فاصله دار افزايش داند و از کودکان خواستند تا همان متن را به فاصله دو هفته از متن بدون فاصله بخوانند.زورزي تاکيد کرد: سطوح مشابهي از بهبودي در کودکان مبتلا به خوانش پريشي در ايتاليا و فرانسه به اين معنا بود که نتايج مربوطه صرفنظر از نوع زبان مادري آنها است.

وي به همراه ساير کارشناسان اظهار داشت که تکنولوژي مدرن با کتاب هاي الکترونيک و تلفن هاي هوشمند فاصله هاي حروف را سريع و آسان تغيير مي‌دهند.دکتر اندرو ، رئيس توسعه و رفتاري اطفال در مرکز پزشکي کودکان نيويورک گفت: با توجه به اينکه کتاب هاي درسي، اسناد پژوهشي و رمان ها بصورت ديجيتالي در دسترس هستند، به احتمال زياد اين نوع شيوه درماني مي تواند به سرعت و به آساني براي خوانندگان مهيا باشد.وي افزود: اين اقدام ساده هر چند براي بيماري خوانش پريشي يک درمان نيست اما به نظر مي‌رسد که براي کاهش ميزان اين بيماري موثر باشد.جورج تاون، عدن رئيس انجمن بين المللي خوانش پريشي گفت: با توجه به اينکه ما امروزه به کودکان از طريق اين تکنولوژي خواندن را آموزش مي دهيم بنابراين اين اطلاعات حائز اهميت است.

 

 

counseling center

استخدام روانشناس و مشاور در تهران
جستجوی روانشناس و مشاور نزدیک شما
مشاوره رایگان ندای مهر

تماسinstagramاینستاگرامwhatsappواتس اپtelegramتلگرام