نگهداری از گربه با بروز اسکیزوفرنی ارتباط دارد

نگهداري از گربه با بروز اسكيزوفرني ارتباط دارد

يک کارشناس ارشد انگل پزشکي، با اشاره به رابطه بين عفونت توکسوپلاسما و بيماري اسکيزوفرني گفت: عفونت انگلي توکسوپلاسما که منشا اصلي انتقال آن گربه سانان هستند با ورود به بافت مغز، بيماري اسکيزوفرني را به دنبال خواهد

 

داشت، هم چنين استفاده از گوشت نيم پز، شير پاستوريزه نشده، تخم مرغ خام و خاک آلوده نيز از راه‌هاي انتقال اين بيماري به شمار مي رود.

اکرم عليپور در گفت وگو با ايسنا اسکيزوفرني را يک بيماري رواني خطرناک و مزمن دانست و اظهار داشت: اسکيزوفرنيا يک بيماري رواني خطرناک، مزمن و اغلب ناتوان کننده به شمار مي‌آيد که علل آن به طور قطعي مشخص نشده است.

با اين حال در کنار فاکتورهاي ژنتيک، عوامل محيطي در اتيولوژي بيماري، مشخصه‌هاي اصلي اين بيماري يعني کمبودهاي ساختماني و عملکردي را به دنبال خواهد داشت.

اين کارشناس ارشد انگل پزشکي دانشکده بهداشت، عفونت انگلي توکسوپلاسما را از عوامل محيطي مهم در ابتلا به بيماري اسکيزوفرني دانست و تصريح کرد: برقراري تماس با گربه سانان، عفونت انگلي توکسوپلاسما را در پي خواهد داشت به طوري که اين انگل با ورود به عضلات و بافت مغز افرادي که سيستم ايمني پاييني دارند با تاثيرگذاري بر دوپامين، اختلالات مغزي و در نهايت بيماري اسکيزوفرني را به همراه دارد.

وي در ادامه افزود: علاوه بر برقراري تماس با گربه سانان و همچنين سگ‌ها، استفاده از گوشت نيم پز، تخم مرغ خام، شير پاستوريزه نشده و همچنين آب آلوده نيز مي‌توانند از عوامل ابتلا به انگل توکسوپلاسما به شمار آيند. با اين حال، سقط جنين در زنان باردار و مرگ بيماران ايدزي نتيجه ابتلا به اين انگل است.

عليپور توهم را يکي از نشانه‌هاي بيماري اسکيزوفرني دانست و تصريح کرد: به وجود آمدن شرايط توهم براي فرد، اختلال در عملکردهاي ارتباطي، شغلي، ايجاد عقيده‌هاي کاذب مبني بر ارتباط با افراد خاص، دوري از اجتماع از جمله علائم بيماري اسکيزوفرني به شمار مي‌آيند به طوري که بسياري، اين بيماري را سرطان بيماري‌هاي رواني مي‌دانند.

اين کارشناس ارشد انگل شناسي در پايان خاطرنشان کرد: به منظور پيشگيري از ابتلا به انگل توکسوپلاسما، علاوه بر رعايت بهداشت در هنگام استفاده از برخي از مواد غذايي و خام مصرف نکردن گوشت و تخم مرغ ، کودکان به هيچ وجه نبايد به خاک آلوده دست زده و با آن بازي کنند

 

counseling center

استخدام روانشناس و مشاور در تهران
جستجوی روانشناس و مشاور نزدیک شما
مشاوره رایگان ندای مهر

تماسinstagramاینستاگرامwhatsappواتس اپtelegramتلگرام