• این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

برای تسکین درد قاعدگی چه کنیم؟

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

علاوه بر راه هایی که برای تسکین درد قاعدگی عنوان می شود باید درنظر داشت همانطور که راه های تسکین درد متفاوت هستند میزان تاثیر آنها نیز متفاوت و بدنبال آن میزان تاثیرپذیری اشخاص نیز از هر راه متفاوت است.به عبارتی دیگر امکان تاثیر مثلا کربوهیدرات ها در شما برای تسکین درد کمتر یا بیشتر از شخصی دیگر می باشد(ندای مهر)

راه‌حل‌هاي متعددي براي درمان ناراحتي‌ها و دردهاي قبل از قاعدگي

 

وجود دارد. يادتان باشد موفقيت تمامي روش‌هاي پيشنهادي ما به ميزان پشتکار شما بستگي دارد.

درد قاعدگي
1- ورزش
فعاليت بدني مي‌تواند روح و جسم را تقويت کند، در نتيجه کمتر احساس خستگي مي‌کنيد و دچار بدخلقي و بدرفتاري نمي‌شويد. اگر مي‌خواهيد ورزش تاثير بيشتري داشته باشد، بايد در برنامه روزانه‌تان بين سي تا چهل‌وپنج دقيقه را به آن اختصاص دهيد.
يادتان نرود اين روش درماني يعني ورزش، زماني جواب مي‌دهد که شما آن را به صورت برنامه روزانه‌تان درآورده باشيد و تنها يک هفته مانده به قاعدگي مسلما جوابگو نخواهد بود.
معمولا برنامه‌هاي ورزشي روزانه سي دقيقه و پنج روز در هفته ورزش سبک مانند ايروبيک يا دو تا سه بار در هفته انجام ورزش سنگين مي‌تواند در کاهش تاثيرات قاعدگي بسيار موثر باشد.
2- ويتامين هاي گروه ب
جالب است بدانيد اين ويتامين ها مي‌تواند شما را تا حد زيادي از اين دردها خلاص کند. اما باز هم خوراکي نجات‌دهنده خانم‌ها يعني تخم‌مرغ به کمک‌شان مي‌آيد. نه، نگران رژيم غذايي و اضافه وزن تان نباشيد؛ اين خوراکي خوشمزه مي‌تواند به صورت آب‌پز هم تاثيرگذار باشد.
بهتر است در دوره‌اي که به قاعدگي نزديک مي‌شويد مصرف اين ويتامين ها را افزايش دهيد. از طرف ديگر مي‌توانيد طبق تجويز پزشک از مکمل‌هاي غذايي ويتامين ب نيز استفاده کنيد، در غير اين صورت مصرف تخم‌مرغ و لبنيات کم‌چرب به کاهش اين عوارض به شدت کمک مي‌کند.
کاهش استرس باعث کاهش درد قاعدگي مي شود. سعي کنيد بين خودتان و دنياي اطرافتان تعادل به وجود بياوريد، به اين ترتيب اتفاقات کوچک اعصابتان را به هم نمي‌ريزد و احساسات و افکار بد براي طولاني‌مدت در فکر و نظرتان باقي نمي‌ماند
?- کربوهيدرات‌ها
غلات معمولي و سبوس‌دار مانند انواع نان‌هاي سفيد يا سبوس‌دار مي‌تواند دردهاي قاعدگي را کاهش دهد. يادتان باشد پيروي از يک برنامه غذايي مي‌تواند تا حد زيادي به کاهش اين دردها کمک کند. همانطور که خوردن غذاهاي سرد مثل ماست يا کاهو ممکن است شکم‌درد شما را افزايش دهد، به همان ميزان خوردن خوراکي‌هاي به اصطلاح گرم مانند خرما يا نان‌هاي سبوس‌دار مانند نان جو مي‌تواند دردها را به ميزان قابل‌توجهي کاهش دهد. در ضمن اکثر غلات سبوس‌دار حاوي فيبر فراوان هستند که شما را سير مي‌کنند، در حالي که کالري چنداني هم ندارند.
به اين ترتيب براي خانم‌هايي که در اين دوران بيش از حد دچار پرخوري و پر اشتهايي مي‌شوند بهترين گزينه مصرف غلات سبوس‌دار است که هم شما را سير مي‌کند و هم دردتان را از بين مي‌برد.
3- کاهش استرس
سعي کنيد بين خودتان و دنياي اطرافتان تعادل به وجود بياوريد، به اين ترتيب اتفاقات کوچک اعصابتان را به هم نمي‌ريزد و احساسات و افکار بد براي طولاني‌مدت در فکر و نظرتان باقي نمي‌ماند.
گرچه در دنياي امروز پيدا کردن محل و موقعيتي بدون استرس و فکر و خيال، کار بسيار دشواري است، اما غيرممکن نيست. کافي است سعي کنيد عوامل استرس‌زا را از محيط کار يا خانه‌تان دور نگه داريد. کنترل اعصابتان را خودتان به دست بگيريد. فراموش نکنيد که جز شما کسي قادر نيست اعصاب بهم ريخته‌تان را درست کند و حالتان را سر جا بياورد.
معمولا هر کسي خودش بهتر مي‌داند چه عواملي برايش آرامش‌بخش است. مثلا انجام حرکات يوگا، شنا، ماساژ، نقاشي و … مي‌تواند حالتان را بهتر کند؛ کافي است راه‌حل مناسب خودتان را پيدا کنيد.
يادتان باشد که اگر خواب کافي و مناسب نداشته باشيد، هيچکدام از اين روش‌ها تاثير نخواهند داشت.
4- اخراجي‌ها
بهتر است برخي موادغذايي را هم قبل از دوران قاعدگي به کلي فراموش کنيد. البته حذف اين خوراکي‌ها به طور کامل هم براي سلامت بدن مفيد است و بدون اين مواد احساس بهتري خواهيد داشت.
نمک يکي از موادي است که باعث تشديد پف و ورم بخصوص در ناحيه صورت مي‌شود. کافئين شما را تبديل به يک خانم زودرنج و به شدت حساس مي‌کند.
قند شما را چاق مي‌کند و زيادي آن به شکل چربي در بدنتان ذخيره مي‌شود و شما را از فرم مي‌اندازد، اما مهمتر از همه اينکه در اين دوران قند، شما را بيش از هر چيز ديگري پرخور مي‌کند.
5- مسکن‌ها
از آنجايي که بسياري از نشانه‌هاي پي ام اس (سندرم پيش از قاعدگي) انواع دردهايي مانند سردرد، شکم‌درد، کمردرد و امثال آن هستند، مصرف قرص مسکن مي‌تواند اين عوارض را کاهش دهد. يادتان باشد اگر دردتان تمامي نداشت و کلافه شده بوديد براي اينکه بتوانيد راحت‌تر بخوابيد مي‌توانيد يکي از خانواده مسکن‌ها را مانند ژلوفن، بروفن‌ و ناپروکسن مصرف کنيد. گاهي لازم نيست زياد درد بکشيد و خوردن يک مسکن ساده مي‌تواند نجات‌تان دهد.
مصرف روزي يک ليوان جوشانده گل‌گاوزبان با نبات، يا يک ليوان چاي‌دارچين در صبحانه به شدت روي آرامش و البته کاهش درد قاعدگي تاثيرگذار است
6- مکمل‌ها
برخي مکمل‌هاي ويتاميني يا معدني مانند فوليک‌اسيد، منيزيم، ويتامين E و کلسيم مي‌تواند تا حد زيادي عوارض پي ام اس را کاهش دهد. فراموش نکنيد قبل از مصرف هر کدام از اين مکمل‌ها با پزشک‌تان مشورت کنيد. البته جديدا کپسول‌هايي هستند که تمامي اين مواد را با هم دارند و شما مي‌توانيد با مصرف روزانه يک عدد، تمامي مواد مورد احتياج بدن را که به ميزان کافي از موادغذايي دريافت نمي‌کنيد از اين طريق به دست آوريد، اما مشورت با پزشک را نيز فراموش نکنيد.
7- گياه درماني
در بدن برخي افراد، گياهان بيشتر از موادشيميايي جواب مي‌دهند و البته اين به بدن فرد بستگي دارد که چقدر به استفاده از گياهان عادت کرده باشد. از طرفي درمان‌هاي گياهي معمولا در طولاني‌مدت جواب مي‌دهند. شما نبايد انتظار داشته باشيد زماني که درد شديد داريد، مثلا يک جوشانده گياهي به سرعت دردتان را تسکين دهد، بنابراين درمان‌هاي گياهي را بايد به طور پيگير و مداوم انجام دهيد و البته صبور باشيد.
مثلا مصرف چاي و زعفران و نبات در طول يک هفته باقيمانده تا شروع عادت‌ماهانه، قاعدگي شما را تا حد زيادي بدون درد و راحت مي‌کند.
مصرف روزي يک ليوان جوشانده گل‌گاوزبان با نبات، يا يک ليوان چاي‌دارچين در صبحانه به شدت روي آرامش و البته کاهش درد قاعدگي تاثيرگذار است؛ البته قبل از مصرف دستورات گياهي هم بهتر است با پزشک متخصص مشورت کنيد. گاهي ممکن است اين درمان‌هاي گياهي با درمان‌هاي دارويي اختلال پيدا کند و تاثير يکي را از بين ببرد يا عوارض جانبي داشته باشد.
8- داروها
برخي داروها مانند قرص‌هاي ضدبارداري با تنظيم هورمون‌ها، قاعدگي راحت‌تري را فراهم مي‌کنند و به اين ترتيب عوارض پي ام اس کمتري خواهيد داشت. البته يادتان باشد که قرص‌هاي ضدبارداري انواع گوناگون دارند و در افرادي که از قرص‌هاي ضدافسردگي هم استفاده مي‌کنند مصرف آنها ممنوع است. به هرحال قبل از مصرف هر نوع دارويي بايد با پزشک متخصص مشورت کنيد.

در پایان به فاکتور سن اشاره میکنیم که باید درنظر داشت سن و حتی موقعیت جغرافیایی محل زندگی در مدل قاعدگی و به تبع آن در روش تسکین درد قاعدگی تاثیرگذار می باشند و قطعا اشخاصی که مثلا در نواحی گرم و مرطوب زندگی میکنند نسبت به اشخاصی که در نواحی سرد و خشک زندگی می کنند مدل قاعدگی متفاوتی دارند که در مطالب بعدی ندای مهر به آن می پردازیم


کلیه حقوق این وبسایت متعلق است به ندای مهر انتشار و کپی برداری فقط با ذکر منبع مجاز است

کانال تلگرام مشاوره خانواده ندای مهر