مقیاس اتیسم - بهر نوجوان

The Autism-Spectrum Quotient- Persian Version‚ 2009

Adolescent AQ-P (12-15 years)

مقیاس اتیسم­بهر نوجوان- نسخه پارسی، برای استفاده پژوهشی

برگردان به پارسی: حمید رضا پوراعتماد، مریم ضیایی و آناهیتا گنجوی 1388

معرفی مقیاس اتیسم­بهر نوجوان- نسخه پارسی

این مقیاس برای بررسی علایم زیرآستانه­ای اختلالات اتیستیک در نوجوانان بهنجار در طیف سنی 15-12 سال، توسط بارون کوهن، س، هوکسترا، ر.آ.، نیکمیر، ر. و ویل رایت، س. (2006)، در مرکز مطالعات اتیسم در کمبریج تهیه شده است. نسخه­ی پارسی این مقیاس، پس از کسب اجازه از پرفسور بارون کوهن، در مرکز ساماندهی درمان و توانبخشی اختلالات اتیستیک- تهران و گروه روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی آماده شد. این نسخه در سایت مرکز مطالعات اتیسم کمبریج گذاشته می­شود تا مورد استفاده­ی کلیه پژوهشگران پارسی زبان خارج از ایران قرار گیرد. بعلاوه، ویرایش پارسی مقیاس در اختیار موسسه روان­تجهیز قرار می­گیرد تا دسترسی پژوهشگران علاقمند به حیطه­ی اختلالات اتیستیک، به این مقیاس تسهیل شود.

این مقیاس شامل50 عبارت است. در مقابل هر عبارت چهار گزینه وجود دارد که توسط ولی یا قیم نوجوان تکمیل می­شود.

مقیاس اتیسم ­بهر نوجوان- نسخه پارسی

سایت روان سنجی : ابزار از منبع زیر اخذ شده است ، جهت کسب اطلاعات بیشتر با مرکز پژوهشی اوتیسم به نشانی زیر یا مترجمان مراجعه کنید:

http://www.autismresearchcentre.com/arc_tests

نسخه انگلیسی این تست در سایت وجود دارد

Adolescent AQ-P (11-15 years

1. او ترجیح می­دهد به جای کار کردن با دیگران، به تنهایی آن­ها را انجام دهد.

کاملاً موافقم کمی موافقم کمی مخالفم کاملاً مخالفم

2. ترجیح می­دهد کارها را همیشه به همان نحوی که قبلاً انجام داده است، انجام دهد.

کاملاً موافقم کمی موافقم کمی مخالفم کاملاً مخالفم

3. اگر او بخواهد چیزی را تصور کند به راحتی می­تواند تصاویر آن را در ذهنش خلق کند.

کاملاً موافقم کمی موافقم کمی مخالفم کاملاً مخالفم

4. او اغلب به قدری جذب یک کار می­شود که چیزهای دیگر را فراموش می­کند.

کاملاً موافقم کمی موافقم کمی مخالفم کاملاً مخالفم

5. او اغلب به صداهای ضعیفی که دیگران به آنها توجه نمی­کنند، توجه می­کند.

کاملاً موافقم کمی موافقم کمی مخالفم کاملاً مخالفم

6. معمولاً به پلاک ماشین­ها یا اطلاعات ردیف شده نظیر آن توجه می­کند.

کاملاً موافقم کمی موافقم کمی مخالفم کاملاً مخالفم

7. دیگران اغلب به او می­گویند: حرف­هایش مؤدبانه نبوده، در صورتی که خودش فکر می­کند مؤدبانه بوده­اند.

کاملاً موافقم کمی موافقم کمی مخالفم کاملاً مخالفم

8. زمانی که داستانی را می­خواند به سادگی می­تواند تصور کند که شخصیت­های داستان چگونه به نظر می­رسند.

کاملاً موافقم کمی موافقم کمی مخالفم کاملاً مخالفم

9. او مجذوب تاریخ­ها است.

کاملاً موافقم کمی موافقم کمی مخالفم کاملاً مخالفم

10. در یک جمع به راحتی می­تواند مکالمات چند نفر را همزمان دنبال کند.

کاملاً موافقم کمی موافقم کمی مخالفم  کاملاً مخالفم

11. او به راحتی با موقعیت­های اجتماعی کنار می­آید.

کاملاً موافقم کمی موافقم کمی مخالفم کاملاً مخالفم

12. او به جزئیاتی توجه می­کند که مدّ نظر دیگران نیست.

کاملاً موافقم کمی موافقم کمی مخالفم کاملاً مخالفم

13. ترجیح می­دهد به جای رفتن به یک مهمانی به کتابخانه برود.

کاملاً موافقم کمی موافقم کمی مخالفم کاملاً مخالفم

14. او به راحتی می­تواند داستان بسازد.

کاملاً موافقم کمی موافقم کمی مخالفم کاملاً مخالفم

15. او به افراد کشش بیشتری دارد تا اشیاء.

کاملاً موافقم کمی موافقم کمی مخالفم کاملاً مخالفم

16. به برخی کارها علاقه بسیار شدیدی دارد. اگر نتواند آنها را دنبال کند آشفته می­شود.

کاملاً موافقم کمی موافقم کمی مخالفم کاملاً مخالفم

17. او از گپ­زدن در جمع لذت می­برد.

کاملاً موافقم کمی موافقم کمی مخالفم کاملاً مخالفم

18. وقتی او در حال صحبت کردن است، معمولاً دیگران به آسانی مجالی برای صحبت کردن پیدا نمی­کنند.

کاملاً موافقم کمی موافقم کمی مخالفم کاملاً مخالفم

19. او مجذوب اعداد می­شود.

کاملاً موافقم کمی موافقم کمی مخالفم کاملاً مخالفم

20. وقتی او داستانی را می­خواند به سختی می­تواند به مقاصد شخصیت­های داستان پی ببرد.

کاملاً موافقم کمی موافقم کمی مخالفم کاملاً مخالفم

21. او از خواندن داستان­های تخیلی، خیلی لذت نمی­برد.

کاملاً موافقم کمی موافقم کمی مخالفم کاملاً مخالفم

22. پیدا کردن دوستان جدید برایش دشوار است.

کاملاً موافقم کمی موافقم کمی مخالفم کاملاً مخالفم

23. او همیشه به الگوهای موجود در اشیا توجه می­کند.

کاملاً موافقم کمی موافقم کمی مخالفم کاملاً مخالفم

24. ترجیح می­دهد به جای رفتن به موزه به سینما برود.

کاملاً موافقم کمی موافقم کمی مخالفم کاملاً مخالفم

25. اگر در برنامه روزانه او خللی وارد شود ناراحت نمی­شود.

کاملاً موافقم کمی موافقم کمی مخالفم کاملاً مخالفم

26. معمولاً نمی­داند چگونه باید یک مکالمه را ادامه دهد.

کاملاً موافقم کمی موافقم کمی مخالفم کاملاً مخالفم

27. او می­تواند به آسانی مقصود گوینده را از صحبت­هایش بفهمد.

کاملاً موافقم کمی موافقم کمی مخالفم کاملاً مخالفم

28. او معمولاً به کل موضوع، بیشتر از جزئیات توجه می­کند.

کاملاً موافقم کمی موافقم کمی مخالفم کاملاً مخالفم

29. به خوبی نمی­تواند شماره تلفن­ها را به یاد آورد.

کاملاً موافقم کمی موافقم کمی مخالفم کاملاً مخالفم

30. معمولاً به تغییرات جزئی در موقعیت و ظاهر افراد توجه نمی­کند.

کاملاً موافقم کمی موافقم کمی مخالفم کاملاً مخالفم

31. به آسانی می­تواند مقصود گوینده را از صحبت­هایش بفهمد.

کاملاً موافقم کمی موافقم کمی مخالفم کاملاً مخالفم

32. می­تواند به راحتی همزمان بیش از یک کار را انجام دهد.

کاملاً موافقم کمی موافقم کمی مخالفم کاملاً مخالفم

33. هنگام صحبت کردن با تلفن نمی­داند چه موقع نوبت اوست که صحبت کند.

کاملاً موافقم کمی موافقم کمی مخالفم کاملاً مخالفم

34. از انجام دادن کارهای بدون برنامه­ریزی لذت می­برد.

کاملاً موافقم کمی موافقم کمی مخالفم کاملاً مخالفم

35. او اغلب آخرین فردی است که نکته موجود در یک لطیفه را می­گیرد.

کاملاً موافقم کمی موافقم کمی مخالفم کاملاً مخالفم

36. او به راحتی می­تواند با نگاه کردن به چهره افراد به آنچه که فکر می­کنند یا احساس می کنند، پی ببرد.

کاملاً موافقم کمی موافقم کمی مخالفم کاملاً مخالفم

37. در صورت وقفه در انجام کار، به سرعت می­تواند به جایی که قبلاً بوده است بر گردد و دوباره ادامه دهد.

کاملاً موافقم کمی موافقم کمی مخالفم کاملاً مخالفم

38. او در گپ زدن جمعی، خوب است.

کاملاً موافقم کمی موافقم کمی مخالفم کاملاً مخالفم

39. دیگران اغلب می­گویند: او در مورد بعضی چیزها بیش از حد پافشاری می­کند.

کاملاً موافقم کمی موافقم کمی مخالفم کاملاً مخالفم

40. او وقتی که کوچکتر بود از شرکت در بازی­هایی که در آن­ها نقش بازی می­­شد، لذت می برد.

کاملاً موافقم کمی موافقم کمی مخالفم کاملاً مخالفم

41. دوست دارد اطلاعاتی درباره مقوله­های مختلف جمع­آوری کند (مثلاً انواع ماشین­ها، پرندگان، قطارها، گیاهان و ...)

کاملاً موافقم کمی موافقم کمی مخالفم کاملاً مخالفم

42. به سختی می­تواند خودش را جای شخص دیگر تصور کند.

کاملاً موافقم کمی موافقم کمی مخالفم کاملاً مخالفم

43. دوست دارد برای همه فعالیت­هایش به دقت برنامه­ریزی کند.

کاملاً موافقم کمی موافقم کمی مخالفم کاملاً مخالفم

44. او از موقعیت­های جمعی لذت می­برد.

کاملاً موافقم کمی موافقم کمی مخالفم کاملاً مخالفم

45. برایش دشوار است که مقاصد دیگران را بفهمد.

کاملاً موافقم کمی موافقم کمی مخالفم کاملاً مخالفم

46. او در شرایط جدید مضطرب می­شود.

کاملاً موافقم کمی موافقم کمی مخالفم کاملاً مخالفم

47. از ملاقات افراد جدید لذت می­برد.

کاملاً موافقم کمی موافقم کمی مخالفم کاملاً مخالفم

48. سیاستمدارانه رفتار نمی­کند.

کاملاً موافقم کمی موافقم کمی مخالفم کاملاً مخالفم

49. خیلی خوب نمی­تواند تاریخ تولد افراد را به یاد آورد.

کاملاً موافقم کمی موافقم کمی مخالفم کاملاً مخالفم

50. او به راحتی می­تواند در بازی­هایی که نقش بازی می­شود، به سایر بچه­ها بپوندد.

کاملاً موافقم کمی موافقم کمی مخالفم کاملاً مخالفم

خودآزمایی و آشنایی با تست کتل

توجه : تست آموزشی است.

در هریک از ماده آزمون های زیر، دور حرف پاسخی را که بیش از همه با آن موافق هستید خط بکشید. اولین پاسخی که به نظرتان طبیعی می رسد انتخاب کنید. سعی کنید پاسخ "ب" مانند "نامطمئن" را انتخاب نکنید مگر آن که انتخاب دو پاسخ دیگر برایتان واقعا محال باشد.

1- من ترجیح می دهم در پیاده رو بایستم و هنر مندی را که مشغول کار است تماشا کنم تا به دعوای چند نفر گوش دهم . الف : درست . ب : نامطمئن . ج : خیلی زیاد

2- دوستانم مرا تحقیر می کنند . الف : بسیار بندرت . ب : گهگاه . ج : خیلی زیاد

3- اگر کسی از من عصبانی شود، من الف : سعی می کنم او را آرام کنم  . ب : نامطمئن . ج : عصبانی می شوم

4- آن چه که ترجیح می دهم بخوانم، الف : شرحی واقعی از مبارزات نظامی یا سیاسی . ب : نامطمئن . ج : یک رمان احساسی و خیال انگیز

5- اگر خطای اجتماعی زشتی مرتکب شوم، به آسانی می توانم آن را فراموش کنم . الف : بله . ب : بینابین . ج : خیر

6- چون شما همیشه نمی توانید کارها را به طور تدریجی و با روشهای معقولی به انجام برسانید، گاه مجبور می شوید به زور متوسل شوید. الف : درست . ب : بینابین . ج : نادرست

7- موقعی که افرادی که ریاست مآب هستندسعی می کنند " به من امر و نهی کنند"، من دقیقا خلاف آن چه که آنها می خواهند انجام می دهم . الف : بله . ب : بینابین . ج : خیر

8- رفتار مردم با من بدتر از آن است که به خاطر نیات خیرم مستحق آنم . الف : اغلب . ب : گهگاه . ج : هرگز

9- گاهی اوقات از بدگویی هایی که افراد بی دلیل پشت سرم کرده اند، ناراحت شده ام. الف : بله . ب : نامطمئن . ج : خیر

برای هر پاسخ " ب" یک امتیاز به خودتان بدهید.

در ماده آزمون های 1، 2، 5، 7و 9 پاسخ " الف" معادل 2 امتیاز است و پاسخ "ج" امتیازی ندارد . در ماده آزمونهای 3، 4، 6 و 8 " الف" امتیازی ندارد و پاسخ "ج" دارای 2 امتیاز می باشد. بعد از آن که برای هر ماده آزمون یک ارزش امتیازی نوشتید، سه جمع را محاسبه کنید: C جمع کل ماده آزمونهای 2، 5 و 8 است؛ I جمع کل ماده ای 1، 4 و 6 است؛ L جمع کل ماده آزمونهای 3، 7 و 9 .

این ماده آزمونها برای منعکس کردن محتوای برخی از ماده آزمون های شخصیت 16PF (کاتل، 1965؛ کاتل، ابر و تاتسوکا، 1970) نوشته شده اند، هر چند که دقیقا همان ماده آزمونهایی که شما به آن پاسخ داده اید در آزمون مزبور نیامده است. آزمون 16PF به این دلیل چنین نامی گرفته است که 16 عامل جداگانه شخصیت را مورد سنجش قرار می دهد. بدیهی است که این آزمون ماده آزمونهای بیشتری را از آنچه که در اینجا ملاحظه کردید، دربر می گیرد. ما ماده آزمونهای فهرست بالا را انتخاب کردیم تا به شما امکان دهیم که با سه عاملی که این ازمون مورد سنجش قرار می دهد، آشنا شوید. حال به به سه جمع کلی که محاسبه کردید بر می گردیم و به شما خواهیم گفت که به کدام عامل ها مربوط می شوند.

عامل C "متاثر از احساسات در مقابل باثبات از نظر عاطفی" نامیده می شود و شماره های بالاتر در این عامل نشان دهنده ثبات بیشتر است . ثبات عاطفی به گرایش به داشتن واکنشهای عاطفی نسبتا نیرومند نسبت به رویدادهایی که تجربه می کنید، اشاره دارد. عامل I بعد " سرسختی در مقابل نرم خویی" است ، و شماره های بالاتر در این بعد نشانه گرایش بیشتر به سمت نرم خویی بیشتر است. این بعد به نظر می رسد که تمایزی بین نوعی عمل گرایی خط پایه و نوعی حساسیت عاطفی را دربر دارد. عامل L بعد "اعتماد در مقابل ظن" است، و شماره های بالاتر نشانه ظنین بودن بیشتر است. این بعد به نظر می رسد که منعکس کننده میزان احساس اعتماد شماست به این که افراد دیگر گرایش دارند که نسبت به شما رفتاری معقول و مناسب داشته باشند.

ماخذ : کارور، چارلز اس و شی یر، مایکل اف . نظریه های شخصیت . ترجمه احمد رضوانی . معاونت فرهنگی آستان قدس رضوی . 1375 . صص 128-129

مقیاس اتیسم - بهر کودک

مقیاس اتیسم­بهر کودک- نسخه پارسی، برای استفاده پژوهشی

برگردان به پارسی: حمید رضا پوراعتماد، مریم ضیایی و آناهیتا گنجوی ، 1388

نام و نام خانوادگی: .................................... جنسیت: .............................

تاریخ تولد: .................................................... تاریخ اجرا: ...........................

نام و نام خانوادگی آزمونگر:....................... کد آزمودنی:.........................

معرفی مقیاس اتیسم­بهر کودک- نسخه پارسی

این مقیاس که "پرسشنامه شخصیت و رفتار کودکان دانشگاه کمبریج " نیز نامیده شده است، برای بررسی علایم زیرآستانه­ای اختلالات اتیستیک در کودکان بهنجار 4 تا 11 سال، توسط آیونگ، ب.، بارون کوهن، س.، ویل رایت، س. و الیسون، س. (2008)، در مرکز مطالعات اتیسم در کمبریج تهیه شده است. نسخه­ی پارسی این مقیاس، پس از کسب اجازه از پرفسور بارون کوهن، در مرکز ساماندهی درمان و توانبخشی اختلالات اتیستیک- تهران و گروه روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی آماده شد. این نسخه در سایت مرکز مطالعات اتیسم کمبریج گذاشته می­شود تا مورد استفاده­ی کلیه پژوهشگران پارسی زبان خارج از ایران قرار گیرد. بعلاوه، ویرایش پارسی مقیاس در اختیار موسسه روان­تجهیز قرار می­گیرد تا دسترسی پژوهشگران علاقمند به حیطه­ی اختلالات اتیستیک به این مقیاس تسهیل گردد.

این مقیاس شامل50 عبارت است. در مقابل هر عبارت چهار گزینه وجود دارد که توسط ولی یا قیم کودک تکمیل می­شود.

سایت روان سنجی : ابزار از منبع زیر اخذ شده است ، جهت کسب اطلاعات بیشتر به مرکز پژوهشی اوتیسم به نشانی زیر مراجعه

کنید:

http://www.autismresearchcentre.com/arc_tests

نسخه انگیسی این ابزار در بخش تست های انگلیسی ارائه شده است .

The Autism-Spectrum Quotient-Persian Version‚ 2009

Child AQ-P  4-11 years

1. او ترجیح می­دهد به جای کار کردن با دیگران، به تنهایی آن­ها را انجام دهد.

کاملاً موافقم کمی موافقم کمی مخالفم کاملاً مخالفم

2. ترجیح می­دهد کارها را همیشه به همان نحوی که قبلاً انجام داده است، انجام دهد.

کاملاً موافقم کمی موافقم کمی مخالفم کاملاً مخالفم

3. اگر او بخواهد چیزی را تصور کند به راحتی می­تواند تصاویر آن را در ذهنش خلق کند.

کاملاً موافقم کمی موافقم کمی مخالفم کاملاً مخالفم

4. او اغلب به قدری جذب یک کار می­شود که چیزهای دیگر را فراموش می­کند.

کاملاً موافقم کمی موافقم کمی مخالفم کاملاً مخالفم

5. او اغلب به صداهای ضعیفی که دیگران به آنها توجه نمی­کنند، توجه می­کند.

کاملاً موافقم کمی موافقم کمی مخالفم کاملاً مخالفم

6. معمولاً به پلاک ماشین­ها یا اطلاعات ردیف شده نظیر آن توجه می­کند.

کاملاً موافقم کمی موافقم کمی مخالفم کاملاً مخالفم

7. مشکلاتی در درک قواعد رفتار مودبانه دارد.

کاملاً موافقم کمی موافقم کمی مخالفم کاملاً مخالفم

8. زمانی که داستانی را می­خواند (یا برایش می­خوانند) به سادگی می­تواند تصور کند که شخصیت­های داستان چگونه به نظر می­رسند.

کاملاً موافقم کمی موافقم کمی مخالفم کاملاً مخالفم

9. او مجذوب تاریخ­ها است.

کاملاً موافقم کمی موافقم کمی مخالفم کاملاً مخالفم

10. در یک جمع به راحتی می­تواند مکالمات چند نفر را همزمان دنبال کند.

کاملاً موافقم کمی موافقم کمی مخالفم کاملاً مخالفم

11. او به راحتی با موقعیت­های اجتماعی کنار می­آید.

کاملاً موافقم کمی موافقم کمی مخالفم کاملاً مخالفم

12. او به جزئیاتی توجه می­کند که مد نظر دیگران نیست.

کاملاً موافقم کمی موافقم کمی مخالفم کاملاً مخالفم

13. ترجیح می­دهد به جای رفتن به جشن تولد به کتابخانه برود.

کاملاً موافقم کمی موافقم کمی مخالفم کاملاً مخالفم

14. او به راحتی می­تواند داستان بسازد.

کاملاً موافقم کمی موافقم کمی مخالفم کاملاً مخالفم

15. او به افراد کشش بیشتری دارد تا اشیاء.

کاملاً موافقم کمی موافقم کمی مخالفم کاملاً مخالفم

16. به برخی کارها علاقه بسیار شدیدی دارد. اگر نتواند آن­ها را دنبال کند آشفته می­شود.

کاملاً موافقم کمی موافقم کمی مخالفم کاملاً مخالفم

17. او از گپ زدن در جمع لذت می­برد.

کاملاً موافقم کمی موافقم کمی مخالفم کاملاً مخالفم

18. وقتی او در حال صحبت کردن است، معمولاً دیگران به آسانی مجالی برای صحبت کردن پیدا نمی­کنند.

کاملاً موافقم کمی موافقم کمی مخالفم کاملاً مخالفم

19. او مجذوب اعداد می­شود.

کاملاً موافقم کمی موافقم کمی مخالفم کاملاً مخالفم

20. وقتی او داستانی را می­خواند (یا برایش می­خوانند) به سختی می­تواند به مقاصد شخصیت­های داستان پی ببرد.

کاملاً موافقم کمی موافقم کمی مخالفم کاملاً مخالفم

21. او از خواندن داستان­های تخیلی خیلی لذت نمی­برد.

کاملاً موافقم کمی موافقم کمی مخالفم کاملاً مخالفم

22. پیدا کردن دوستان جدید برایش دشوار است.

کاملاً موافقم کمی موافقم کمی مخالفم کاملاً مخالفم

23. او همیشه به الگوهای موجود در اشیا توجه می­کند.

کاملاً موافقم کمی موافقم کمی مخالفم کاملاً مخالفم

24. ترجیح می­دهد به جای رفتن به موزه به سینما برود.

کاملاً موافقم کمی موافقم کمی مخالفم کاملاً مخالفم

25. اگر در برنامه روزانه او خللی وارد شود ناراحت نمی­شود.

کاملاً موافقم کمی موافقم کمی مخالفم کاملاً مخالفم

26. معمولاً نمی­داند چگونه باید یک مکالمه را با هم سن و سالانش ادامه دهد.

کاملاً موافقم کمی موافقم کمی مخالفم کاملاً مخالفم

27. او می­تواند به آسانی مقصود گوینده را از صحبت­هایش بفهمد.

کاملاً موافقم کمی موافقم کمی مخالفم کاملاً مخالفم

28. او معمولاً به کل موضوع بیشتر از جزئیات توجه می­کند.

کاملاً موافقم کمی موافقم کمی مخالفم کاملاً مخالفم

29. به خوبی نمی­تواند شماره تلفن­ها را به یاد آورد.

کاملاً موافقم کمی موافقم کمی مخالفم کاملاً مخالفم

30. معمولاً به تغییرات جزئی در موقعیت و ظاهر افراد توجه نمی­کند.

کاملاً موافقم کمی موافقم کمی مخالفم کاملاً مخالفم

31. به آسانی می­تواند مقصود گوینده را از صحبت­هایش بفهمد.

کاملاً موافقم کمی موافقم کمی مخالفم کاملاً مخالفم

32. می­تواند به راحتی چند فعالیت متفاوت را انجام دهد.

کاملاً موافقم کمی موافقم کمی مخالفم کاملاً مخالفم

33. هنگام صحبت کردن با تلفن نمی­داند چه موقع نوبت او است که صحبت کند.

کاملاً موافقم کمی موافقم کمی مخالفم کاملاً مخالفم

34. از انجام دادن کارهای بدون برنامه­ریزی لذت می­برد.

کاملاً موافقم کمی موافقم کمی مخالفم کاملاً مخالفم

35. او اغلب آخرین فردی است که نکته موجود در یک لطیفه را می­گیرد.

کاملاً موافقم کمی موافقم کمی مخالفم کاملاً مخالفم

36. او به راحتی می­تواند با نگاه کردن به چهره افراد به آنچه که فکر می­کنند یا احساس می­کنند، پی ببرد.

کاملاً موافقم کمی موافقم کمی مخالفم کاملاً مخالفم

37. در صورت وقفه در انجام کار، به سرعت می­تواند به جایی­که قبلاً بوده است برگردد و دوباره ادامه دهد.

کاملاً موافقم کمی موافقم کمی مخالفم کاملاً مخالفم

38. او در گپ زدن جمعی، خوب است.

کاملاً موافقم کمی موافقم کمی مخالفم کاملاً مخالفم

39. دیگران اغلب می­گویند: او در مورد بعضی چیزها بیش از حد پافشاری می­کند.

کاملاً موافقم کمی موافقم کمی مخالفم کاملاً مخالفم

40. او وقتی که کوچکتر بود از شرکت در بازی­هایی که در آن­ها نقش بازی می­­شد، لذت می­برد.

کاملاً موافقم کمی موافقم کمی مخالفم کاملاً مخالفم

41. دوست دارد اطلاعاتی درباره مقوله­های مختلف جمع­آوری کند (مثلاً انواع ماشین­ها، پرندگان، قطارها، گیاهان و ...).

کاملاً موافقم کمی موافقم کمی مخالفم کاملاً مخالفم

42. به سختی می­تواند خودش را جای شخص دیگر تصور کند.

کاملاً موافقم کمی موافقم کمی مخالفم کاملاً مخالفم

43. دوست دارد برای همه فعالیت­هایش به دقت برنامه­ریزی کند.

کاملاً موافقم کمی موافقم کمی مخالفم کاملاً مخالفم

44. او از موقعیت­های جمعی لذت می­برد.

کاملاً موافقم کمی موافقم کمی مخالفم کاملاً مخالفم

45. برایش دشوار است که مقاصد افراد دیگر را بفهمد.

کاملاً موافقم کمی موافقم کمی مخالفم کاملاً مخالفم

46. در شرایط جدید مضطرب می شود.

کاملاً موافقم کمی موافقم کمی مخالفم کاملاً مخالفم

47. از ملاقات افراد جدید لذت می­برد.

کاملاً موافقم کمی موافقم کمی مخالفم کاملاً مخالفم

48. به خوبی مراقب است که احساسات دیگران را جریحه­دار نکند.

کاملاً موافقم کمی موافقم کمی مخالفم کاملاً مخالفم

49. خیلی خوب نمی­تواند تاریخ تولد افراد را به یاد آورد.

کاملاً موافقم کمی موافقم کمی مخالفم کاملاً مخالفم

50. او به راحتی می­تواند در بازی­هایی که نقش­بازی می­شود، به سایر بچه­ها بپیوندد.

کاملاً موافقم کمی موافقم کمی مخالفم کاملاً مخالفم

خودآزمایی و اشنایی با تست" جامعه پسندی"

آزمون جامعه پسندی (مطلوبیت اجتماعی)
توجه : تست آموزشی است.
با پاسخ گفتن به هر یک از ماده آزمون های زیر به نکته ای درباره شخصیتتان پی ببرید. هر جمله را بخوانید، تعیین کنید که آیا در مورد شما درست است یا غلط .
1- قبل از رای دادن ، شرایط و خصوصیات همه نامزدهای انتخاباتی را بررسی می کنم. درست غلط
2- موقعیتهایی بوده است که من از شخصی بهره برداری کرده ام. درست غلط
3- هرگز بشدت از کسی نفرت نداشته ام . درست غلط
4- صرف نظر از آن که با چه کسی صحبت می کنم، همیشه شنونده خوبی هستم. درست غلط
5- اگر بتوانم بدون دادن بلیت وارد سینمایی بشوم و مطمئن باشم که کسی مرا نمی بیند، احتمالا این کار را می کنم. درست غلط
6- هرگاه اشتباهی می کنم، همیشه مشتاقانه به آن اعتراف می کنم. درست غلط
7- گهگاه سعی می کنم بیشتر تسویه حساب کنم تا عفو یا فراموش کنم. درست غلط
8- گاه فکر می کنم که مردم هنگامی که دچار مصیبتی می شوند در واقع مستحق آن بوده اند. درست غلط
9- هرگز آگاهانه چیزی نگفته ام که موجب رنجش احساسات فردی دیگر شوم . درست غلط
حال اجازه دهید نمره تان را جمع بندی کنیم. برای انتخاب هر پاسخ " درست" برای شماره های 1، 3، 4، 6 و 9 یک نمره به خودتان بدهید. برای انتخاب هر پاسخ "غلط" برای شماره های 2، 5، 7، 8 و 10 یک نمره به خودتان بدهید.
هرچه نمره کل شما بالاتر باشد، گرایشتان به آمایه پاسخ یا سبک پاسخی که به "جامعه پسندی" موسوم است، نزدیک تر است. ماده آزمون هایی که فهرست آن در بالا آمده است بخشی از مقیاسی است که "کراون و مارلو" (1964) برای سنجش این گرایش تهیه کرده اند.
این ماده آزمونها به این دلیل انتخاب شدند که هریک از پاسخهایی که در اینجا بر شمردیم باعث می شوند که شما در نظر دیگران خوب جلوه کنید . در واقع ، بدین شیوه که این ماده های آزمون نوشته شده اند، این پاسخ ها باعث می شوند که شما بیش از حد خوب به نظر برسید – بیش از آن که واقعیت داشته باشد- هیچ کس قبل از رای دادن همه چیز را درباره سیاستمداران در نمی یابد؛ هیچ کس همیشه شنونده خوبی نیست ؛ هرکس بعضی اوقات سعی می کند تسویه جساب کند؛ و هرکس گهگاه نفرت شدید را تجربه کرده است. این حداقل استدلالی است که زیربنای تهیه این مقیاس را تشکیل می دهد .
ماخذ : کارور، چارلز اس و شی یر، مایکل اف . نظریه های شخصیت . ترجمه احمد رضوانی . معاونت فرهنگی آستان قدس رضوی . 1375 . صص 101-100
نظر سایت روان سنجی
توجه داشته باشید که این تست آموزشی و فاقد روایی و پایایی گزارش شده است .

آزمون نشانگان آسپرگر كودكي

آزمون نشانگان آسپرگركودكي

CAST

© F. Scott‚ S. Baron-Cohen‚ P. Bolton and C. Brayne‚ (2002)

Persian translation: Mohsen Anvari‚ Marjan Saeb (2008)

ترجمه به فارسي: محسن انوری ، مرجان صائب 1378

نام كودك : ................ سن: .......................................... جنس: مرد/ زن

ترتيب تولد: .............................تولد معمولي يادوقلو ...............

ولي/ قيم ........................

شغل والدين .................

سني كه والدين تحصيل را رهاكرده اند ...............

1. آيا[كودك شما] براحتي دربازيهاي قاعده دارباسايركودكان شركت مي كند؟بله خير

2. آيابطورخودجوش براي صحبت كردن باشما،بسراغتان ميآيد؟بله خير

3. آياتاسن 2 سالگي صحبت كردن را آغازكرد؟بله خير

4. آيا ازورزش لذت مي برد؟بله خير

5. آيابراي اومهم است كه خودش را درگروه همسالان جاكند؟بله خیر

6. آيابه جزئيات غيرمعمولي كه ديگران متوجه آنهانميشوند،توجه ميكند؟بله خیر

7. آيابرداشت تحت الفظي ازهمه چيزدارد؟بله خیر

8. آيادر 3 سالگي،زمان زيادي راصرف بازيهاي وانمودي- نقش بازي كردن) ميكرد ( مثلاً، اداي قهرمانان رادرآورد،يامهماني عروسكي به راه اندازد -؟بله خیر

9. آيادوست دارداعمالي رابارهاوبارها،و هميشه به يك شكل،انجام دهد؟بله خیر

10.آياتعامل باسايركودكان برايش آسان است؟بله خیر

11.آيامي توانديك مكالمه دوطرفه را ادامه دهد؟بله خیر

12.آيامي تواندمتناسب باسنش بخواند؟بله خیر

13.آيااغلبِ علائقش مشابه باهمسالانش است؟بله خیر

14.آيادلمشغولي ودلبستگي به موضوعي خاص،آنقدروقت اوراميگيردكه به هيچ چيزديگري نرسد؟بله خیر

15.آياغيرازآشنايان[درجه اول]،دوستي دارد؟بله خیر

16.آيااغلب اشياء موردعلاقه اش رانزد شما مي آورد تا آن رابه شمانشان دهد؟بله خیر

17.آياازشوخي وسربه سرگذاشتن لذت مي برد؟بله خیر

18.آيادرفهم قواعد رفتار مؤدبانه بامشكل روبروست؟بله خیر

19.آياازحافظه اي فوقالعاده براي بخاطر سپاري جزئيات برخورداراست؟بله خیر

20.آيا صدای او غيرعادي است(مثلاً،بيش ازحدشبيه بزرگسالان،بيروح،ويا داراي لحني بسياريك نواخت است(؟بله خیر

21.آيامردم براي اواهميت دارند؟بله خیر

22.آيامي تواند [به تنهايي] لباس خود را بپوشد؟بله خیر

23. آيا طي مكالمه،بخوبي نوبت حرف زدن رارعايت مي كند؟بله خیر

24.آيادربازيهاي تخيلي باكودكان ديگرشركت ميكند،وبه بازي نقش مي پردازد؟بله خیر

25.آيااغلب كاري مي كند ياچيزي مي گويدكه بي موقع،يا ازنظراجتماعي نامناسب باشد؟بله خیر

26.آيامي تواندتا 50 بشمارد بدون اين كه عددي راجا بيندازد؟بله خیر

27.آياتماس چشمي طبيعي برقرارمي كند؟بله خیر

28.آياحركات غيرعادي وتكرارشونده اي دارد؟بله خیر

29.آيارفتاراجتماعي او بسيار يك طرفه و همواره مطابق معيارهاي خودش است؟بله خیر

30.آیا گاهی بجای [ضمیر] " من" ، [ضمایر] "تو" یا "او" را به کار می برد؟ بله خیر

31.آيا فعاليتهاي تخيلي مانند نقش بازي كردن يا داستان گويي رابه اعداد يا فهرست وقايع،ترجيح ميدهد؟بله خیر

32.آياگاهي به علت واضح نگفتن چيزي كه درباره آن صحبت مي كند،موجب گيج شدن مخاطبش مي شود؟بله خیر

33.آيامي تواند دوچرخه سواري كند- حتی اگر به كمك چرخ هاي كمكي باشد- ؟بله خیر

34.آياسعي مي كند برنامه روزمره ثابتي را به خود يا ديگران تحميل نمايد،به طوري كه مشكلاتي به بار آيد؟بله خیر

35.آيابه نظربقيه افراد گروه درمورد خودش اهميت مي دهد؟بله خیر

36.آيااغلب بجاي دنبال كردن چيزي كه فرد مقابل مايل است درباره آن صحبت كند،مكالمه را به موضوع موردعلاقه خود مي كشاند؟بله خیر

37.آيااصطلاحاتی عجيب يا غيرعادي بكارميبرد؟بله خیر

بخش نيازهاي ويژه

لطفاًدرصورت لزوم،تكميل نماييد.

38.آيامعلمان/ مراقبان بهداشت تاكنون درباره رشد و تحول او ابراز نگراني كرده اند؟بله خیر

اگربله،لطفاًمشخص نماييد:......................................................

39.آيا تا به حال هيچ يك از تشخيصهاي زير رادريافت نموده است؟:

تأخير زباني بله خیر

اختلال بيش فعالي/كمبودتوجه(ADHD) بله خیر

مشكلات بينايي و شنوايي بله خیر

اختلالات طيف درخودماندگي،ازجمله نشانگان آسپرگر بله خیر

ناتواني جسمي بله خیر

سايرموارد)لطفاًمشخص نماييد(

©MRC/SBC 1995

Autism Research Centre‚ Section of Developmental Psychiatry‚ University of Cambridge‚

Douglas House‚ 18b Trumpington Road‚ CAMBRIDGE‚ CB2 2AH‚ England.

http://www.autismresearchcentre.com__

خود آزمایی و آشنایی با تست تحریک پذیری

آشنایی با تست تحریک پذیری

هریک از ماده آزمونهای زیر را بر روی یک مقیاس 1 ( که به هیچ عنوان شبیه خودتان نیست) تا 5 (بسیار شبیه خودتان) درجه بندی کنید، و نمره درجه بندی خودتان را در کنار ماده آزمون بنویسید.

1- دوست دارم با مردم باشم.

2- معمولا چنین به نظر می رسد که عجله دارم.

3- به آسانی وحشت زده می شوم.

4- مکررا برآشفته می شوم.

5- مرا فردی خونگرم و تندخو می شناسند.

6- زنگی ام اهنگ تندی دارد.

7- بیشتر ترجیح می دهم با دیگران کار کنم تا به تنهایی .

8- به آسانی دچار پریشانی عاطفی می شوم.

9- چیزهای زیادی وجود دارد که مرا آزار می دهد.

10-اغلب احساس ناامنی می کنم.

11-مردم را بیش از هر چیز دیگری عامل تحریک می دانم.

12-اغلب احساس می کنم از فرط نیرومندی در حال انفجار هستم.

13-هنگامی که ناراضی باشم ، بلافاصله کاری می کنم که دیگران از آن باخبر شوند.

14-رویدادهای روزانه مرا آشفته و مضطرب می سازند.

15-هنگامی که بترسم، سرآسیمه می شوم.

حال برگردید و نمرات پاسخ هایتان را به صورت گروه های سه تایی از ماده آزمونها جمع بندی کنید. ابتدا پاسخهایتان را به ماده آزمونهای 1 ، 7 و 11 جمع ببندید. این جمع منعکس کننده سطح جامعه پذیری شماست. (تقسیم این حاصل جمع بر 3، نمره شما را با با مقیاس 1 تا 5 که در آغاز در نظر گرفتید قابل مقایسه خواهد کرد، و به این ترتیب نمره شما مفهوم شهودی تری پیدا خواهد کرد). سپس پاسخ هایتان را به مواد 2، 6 و 12 را جمع ببندید. این چمع بیانگر سطح فعالیت شما خواهد بود.

سه مقیاس دیگر از نظر مفهومی به هم وابسته هستند، هر چند جداگانه سنجیده می شوند. حاصل جمع پاسخهای شما به ماده آزمونهای 4 ،8 و 14 بازتابی از گرایش کلی شما نسبت به تجربه کردن یک واکنش درماندگی است. ماده آزمونهای 3، 10 و 15 اختصاصی ترند. این سه ماده آزمون اضطراب را اندازه گیری می کنند. ماده آزمونهای 5، 9 و 13 نیز بسیار اختصاصی اند. آنها خصیصه خشم را می سنجند. این سه مقیاس آخر – درماندگی، ترس و خشم – همگی مقیاسهای مولفه های تهییج پذیری هستند.

این ماده آزمونها از بررسی آماری خلق و خوی EAS خاص بزرگسالان (باس و پلومین، 1984) اقتباس شده است . خصیصه های شخصیتی ای که با این آزمون سنجیده می شود خلق و خوها هستند. که از نظر زیست شناختی مبتنی بر گرایشهای خلق و خویی موروثی می باشند. سه خصوصیت اساس که با این مقیاسها سنجیده می شوند – جامعه پذیری، سطح فعالیت، و هیجان پذیری – ویژگیهایی هستند که تاثیری بسیار نافذ دارند. آنها بر آنچه افراد انجام می دهند تاثیر می گذارند( مثلا ، اشتغال به فعالیتهای انفرادی در مقابل فعالیتهای گروهی ). آنها همچنی بر چگونگی انجام هر کاری که افراد عملا انجام می دهند تاثیر می گذارند ( مثلا ، سریع و با تقلای زیاد، در مقابل به آرامی و با فراغت بال). در واقع این خصوصیات خلق و خو ممکن است در هسته اصلی تمامی شخصیت قرار داشته باشد، به این مفهوم که سایر گرایشهای شخصیت ممکن است بر مبنای آنها ساخته شده باشند.

ماخذ : کارور، چارلز اس و شی یر، مایکل اف . نظریه های شخصیت . ترجمه احمد رضوانی . معاونت فرهنگی آستان قدس رضوی . 1375 . صص 252-253

چك ليست ارزيابي درخودماندگي در كودكان نوپا

Checklist for Autism in Toddlers

(CHAT) چك ليست ارزيابي درخودماندگي دركودكان نوپا

© S. Baron-Cohen‚ S. Wheelwright‚ A. Cox‚ G. Baird‚ T. ch‎arman‚ J. Swettenham‚ A. Drew and P.

Doehring‚ 2000

Persian translation: Marjan Saeb‚ Mohsen Anvari 2008

ترجمه به فارسي: مرجان صائب،محسن انوري 1378

اين چك ليست،تنهابه منظوراستفاده پزشكان ومتخصصين مراكزبهداشت براي ارزيابي درخودماندگي دركودكان زير 18 ماه طراحي گشته است.

نام كودك ...................... تاريخ تولد ........................ سن ...................................

آدرس ...................................................................... شماره تلفن .......................

بخش الف: پرسش ازوالدين

1. آياهنگامي كه كودكتان رادرهوا تاب مي دهيد ويا او را روي زانويتان بالا و پايين مي اندازيد،ازاين كارلذت مي برد؟ بلي خير

2. آياكودكش ما،به بچه هاي ديگرتوجه وعلاقه اي نشان مي دهد؟ بلی خیر

3. آيا كودك شما،بالارفتن از چيزهايي مثل پله [يامبل وصندلي] رادوست دارد؟ بلی خیر

4. آياكودك شما از دالي موشه يا قايم موشك بازي كردن لذت مي برد؟ بلی خیر

5. آياكودك شما هيچگاه دربازيهايش چيزي را وانمود مي كند؟به عنوان مثال اين كه با استفاده ازقوري وفنجان اسباب بازي ،وانمود كند كه داردچاي مي ريزد. بلي خير

6. آياكودك شماهيچگاه از انگشت نشانه (سبابه) اش به منظوراشاره به چيزي كه طالب آن است،استفاده مي نمايد؟ بلی خیر

7. آياكودك شماهيچگاه ازانگشت نشانه اش به منظور اشاره به چيزي كه توجه و علاقه اش به آن جلب شده است،استفاده مي كند؟ بلی خیر

8. آياكودك شما با اسباب بازيهاي كوچكي مثل ماشين يا لِگو،به نحوي متعارف بازي مي كند يا فقط اسباب بازيها رابه دهان مي برد،با آنها ور مي رود و پرتشان ميكند؟ بلی خیر

9. آيا هيچگاه پيش مي آيدكه كودك اشيايي رانزد شما بياورد تاچيزي را در آنها به شما نشان دهد؟ بلی خیر

بخش ب: مشاهدات پزشك يا متخصصين مراكزبهداشت

1. آياكودك درطول جلسه [ارزيابي]،باشما ارتباط چشمي برقرارمي كند؟ بلی خیر

2. *سعي كنيد ابتداتوجه كودك راجلب نماييد؛ سپس به شيئي جالب كه درنقطه ي دیگری از اتاق قرار گرفته است اشاره کنید و بگویید "وای ! نگاهكن! يك" .... اونجاست ( اسم اسباب بازی را بگویی)". به صورت کودک نگاه كنيد. آيابه نقطه اي كه به آن اشاره مي كنيد نگاه مي كند؟ بلی خیر

3. **سعي كنيد ابتدا توجه كودك را جلب نماييد؛ سپس يك فنجان وقوري اسباب بازي کوچک به او بدهید و بگویید " می تونی یه فنجون چای درست کنی؟" . آیا کودک وانمود به ريختن چاي ونوشيدن آن مي كند؟ بلی خیر

4. به کودک بگویید "چراغ کجاست ؟" یا "چراغ را به من نشان بده ". آياكودكبا انگشت نشانه اش به چراغ اشاره مي كند؟ بلی خیر

5. آياكودك مي تواند با لگو،برج بسازد؟ (اگرميتواند،با چه تعداد لگو اين كار را انجامميدهد؟

(تعدادلگوها ..... )

خودآزمایی و آشنایی با تست نیاز به شناخت

نیاز به شناخت
هریک از ماده آزمونهای زیر را با انتخاب یک عدد از این مقیاس و نوشتن آن بعد از آن ماده آزمون پاسخ دهید:
موافقت بسیار شدید 4+ __ 3+ __ 2+ __ 1+ __ 0 __ 1- __ 2- __ 3-__ 4- مخالفت بسیار شدید
1- من معمولا وسوسه می شوم که در مورد یک تکلیف بیش از حداقل مقدار مورد نیاز دقت و اندیشه به خرج دهم.
2- یادگیری راه های تازۀ اندیشیدن خیلی مرا به هیجان نمی آورد.
3- من بیشتر ترجیح می دهم بگذارم کارها اتفاق افتند تا این که سعی کنم بفهمم چرا اتفاق افتاده اند.
4- من از فرصتهایی که برای کشف نقاط قوت و ضعف استدلال خودم پیش می آید استقبال می کنم.
5- فکر کردن برای من تفریح به شمار نمی رود.
6- من ترجیح می دهم که زندگی ام سرشار از معماهایی باشد که بایستی آنها را حل کنم.
7- صرفا دانستن پاسخ به یک سوال و نه درک دلایل آن پاسخ برایم کافی است.
8- من از فکر کردن درباره یک مساله ، حتی هنگامی هم که نتایج تفکر من هیچ تاثیری بر پیامدهای آن مساله نداشته باشد، لذت می برم.
حال برگردید به مقیاس فوق و علایم پاسخ هایتان به اقلام 2 و 3 و 5 و 7 را تغییر دهید ( مثبت را به منفی و منفی را به مثبت). سپس همه اعداد مربوط به همه 8 ماده آزمون را باهم جمع کنید.
اقلامی را که در این آزمون تکمیل کرده اید بخشی از مقیاسی است که یک بعُد تفاوت فردی موسوم به نیاز به شناخت را مورد سنجش قرار می دهد(کاسیوپو و پتی، 1982 ، 1984). نمره کل شما در آزمونی که هم اکنون انجام داده اید سطح نیاز شما را به شناخت مشخص می کند. نمراتی که حاوی اعداد مثبت بالا باشند نشان دهنده نیاز قوی به شناخت می باشند، نمراتی که حاوی اعداد منفی بالایی باشند نیاز نسبتا ضعیفی به شناخت را نشان می دهند. نمرات نزدیک به صفر جایی در وسط قرار دارند.
افرادی که نیاز بالایی به شناخت دارند افرادی هستند که از فرایند تفکر درباره امور لذت می برند و اغلب بنا به علاقه شخصی به این قبیل فعالیتها مشغول می شوند. جالب این است که نیاز به شناخت به نظر نمی رسد رابطه زیادی با هوش – خواه استدلال انتزاعی یا استدلال کلامی – داشته باشد (رک: کاسیوپو، پتی و موریس 1983، ص815) . بنابراین این مقیاس نوعی سنجش استعداد هوشی یا حتی سنجش معلومات نیست ، بلکه مقیاسی از انگیزه به صرف وقت در تفکر درباره امور مختلف است. تفکر، درست همچون هر نوع رفتار دیگر مستلزم تلاش است، و افرادی که نمره بالایی در این مقیاس می گیرند از فرایند تفکر پر تلاش لذت می برند.
این انگیزه در سالهای اخیر عمدتا در بافت تفاوتهای فردی در زمینه چگونگی ترغیب شدن افراد به انجام کاری، مورد مطالعه قرار گرفته است. تفاوتهای بین افرادی که در این انگیزه نمره بالایی می گیرند و آنهایی که نمره کمی می گیرند در متن اصلی این بخش [ مراد منبع زیر است] مورد بحث قرار گرفته است.
ماخذ : کارور، چارلز اس و شی یر، مایکل اف . نظریه های شخصیت . ترجمه احمد رضوانی . معاونت فرهنگی آستان قدس رضوی . 1375 . صص 221-222

پرسشنامه همدلی – بهر و تحلیل – بهر کودکان

Child EQ-SQ Questionnaire persian

پرسشنامه همدلی – بهر و تحلیل – بهر کودکان

نسخه پارسی

پژوهشکده علوم شناختي

بزگزدان به پارسی : مریم جلالی ، جواد حاتمی ، بهار صادقی ، مهدی علیزاده 1390

منبع :

B. Auyeung‚ S. Wheelwright‚ C. Allison‚ M. Atkinson‚ N. Samarawickrema‚ S. Baron-Cohen‚ (2009) The Children's Empathy Quotient and Systemizing Quotient: Sex Differences in Typical Development and in Autism Spectrum Conditions

Journal of Autism and Developmental Disorders: 17 June 2009

نام و نام خانوادگی کودک ............ تاریخ تولد .............. تاریخ تست .......... کد .........

پرسشنامه همدلی – بهر و تحلیل – بهر کودکان

کاملا غلط

کمی غلط

کمی درست

کاملا درست

1. فرزند من دوست دارد از دیگران مراقبت کند.

2. کودک من اغلب متوجه نمی شود که چرا بعضی چیزها افراد دیگر را خیلی ناراحت می کند.

3. کودک من اهمیتی نمی دهد اگر که اشیای داخل منزل در جای مناسبی قرار ندارند.

4. کودک من اگر یک شخصیت فیلمی بمیرد احساس ناراحتی یا گریه نمی کند.

5. کودک من از مرتب کردن اشیا به طور دقیق لذت می برد. (مثل گل ها، کتاب ها، مجموعه موسیقی)

6. کودک من وقتی که دیگران شوخی می کنند سریع متوجه می شود.

7. کودک من از قطعه قطعه کردن کرم ها یا کشیدن پای حشرات به بیرون لذت می برد.

8. کودک من با اعضای مختلف یک طبقه خاصی از حیولنات علاقه مند است ( مثل دایناسورها، حشرات و ...)

9. فرزند من تاکنون اتفاق افتاده ، چیزی رو که می خواسته از دوستان یا خواهر و برادرش دزدیده باشد.

10. کودک من به انواع مختلف وسایل نقلیه علاقمند است (مثل انواع قطار، ماشین ها ، هواپیماها و غیره)

11. کودک من وقت زیادی را صرف چیدن اشیا در یک ترتیب خاص، نمی کند. (مثل سربازهای اسباب بازی ، حیوانات ، ماشین ها)

12. اگر قرار باشد با لگو یا این قبیل بازیهای جورچین ، چیزی بسازند، فرزند من تمایل دارد از روی برگه دستورالعمل و الگو پیش برود تا مستقیما دست به کار شود.

13. فرزند مت در ایجاد رابطه دوستانه مشکل دارد.

14. در هنگام بازی با دیگران ، فرزند من خودش نوبت می گیرد و اسباب بازی هایش را با بقیه بچه ها تقسیم می کند.

15. کودک من خواندن و شنیدن داستان تخیلی را به غیر تخیلی ترجیح می دهد.

16. اتاق خواب کودک معمولا به هم ریخته است تا منظم باشد.

17. کودک من حتی زمانی که افراد دیگر ممکن است ناراحت شوند، می تواند رک عقیده اش را بگوید.

18. فرزند من از نگهداری جیوانات خانگی لذت می برد.

19. کودک من دوست دارد چیزهایی جمع کند. (برچسب ها ، کارت ها و غیره).

20. کودک من اغلب بی ادب و پررو است بی آن که متوجه باشد.

21. کودک من می داند چگونه رنگ ها را ترکیب کند تا رنگ های مختلف تولید کند.

22. کودک من اگر جای چیزی در خانه عوض شود متوجه نمی شود.

23. فرزند من در زد و خوردهای فیزیکی به دردسر می افتد.

24. کودک من از فعالیت های فیزیکی همراه با قوانین لذت می برد. (مثل ورزش های رزمی ، ژیمناستیک، باله ...).

25. کودک من به راحتی می تواند شیوه کار با کنترل ویدئو یا پخش کننده DVD را بفهمد.

26. زمانی که در مدرسه کودک من چیزی را متوجه می شود، می تواند آن را به راحتی و به وضوح برای دیگران توضیح دهد.

27. کودک من به سختی می تواند پنج تا از بهترین کارتون ها یا فیلم های مورد علاقه اش را به ترتیب لیست کند.

28. کودک من یک یا دو دوست صمیمی و نزدیک و چندین دوست معمولی دیگر دارد.

29. کودک من الگوی اعداد را در ریاضیات سریع می گیرد.

30. کودک من حتی زمانی که عقیده دیگران متفاوت از عقیده خودش است، به آنها گوش می کند.

31. کودک من زمانی که دیگران ناراحت و آشفته اند، از خود توجه نشان می دهد.

32. کودک من علاقه مند دانستن آن که ماشین ها چگونه کار می کنند نمی باشد. ( مثل دوربین ها، چراغ های ترافیک، تلویزیون و ...)

33. کودک من آنقدر مشغول افکار خودش است تا جایی که متوجه خستگی دیگران نمی شود.

34. کودک من از بازی هایی که دارای قوانین مشخص است ، لذت می برد. (شطرنج، دومینو و ...)

35. کودک من زمانی که کارها در زمان خود انجام نشوند، دلخور و ناراحت می شود.

36. کودک من، دیگر کودکان را برای کارهایی که خودشان انجام داده اند، سرزنش می کند.

37. کودک من زمانی که یک حیوان را می بیند که درد می کشد، خیلی ناراحت و آشفته می شود.

38. فرزند من تفاوت بین آخرین مدل دستگاه های بازی کامپیوتری (اکس باکس، پلی استیشن) و دیگر سیستمهای این چنینی را می شناسد.

39. کودک من راجع به عناوینی که به آنها علاقه دارد، مقدار زیادی اطلاعات را به خاطر می سپارد. (مثل پرچم های جهان، تیم های فوتبال، گروه های پاپ و ...)

40. کودک من گاهی اگر دیگران او را اذیت کنند، آنها را هل می دهد و یا نیشگون می گیرد.

41. کودک من به دنبال کردن مسیر سفر روی نقشه علاقه مند است.

42. فرزند من به راحتی متوجه می شود وقتی کسی می خواهد وارد مکالمه با او شود.

43. کودک من به خوبی می تواند درباره چیزی که می خواهد، بحث کند.

44. کودک من دوست دارد لیستی از چیزها تهیه کند. (اسباب بازی های مورد علاقه اش، برنامه های تلویزیون و ...)

45. کودک من درباره احساس یک کودک دیگر که به مهمانی دعوت نشده است، نگران می شود.

46. فرزند من دوست دارد وقت خود را به فراگیری مهات های مورد علاقه خودش (اسکیت، یویو، فوتبال یا حرکات باله) صرف کند.

47. کودک من استفاده از کامپیوتر را سخت می داند.

48. کودک من از دیدن گریه یا درد دیگران احساس ناراحتی می کند.

49. اگر یک آلبوم عکس برگردان داشته باشد، کودک من راضی نمی شود تا این که تمام آن را کامل کند.

50. کودک من از عادات و کارهای نامنظم روزانه لذت می برد. (برنامه های ثابت و منظم اردوها)

51. کودک من از دانستن زمان دقیق برنامه های روزانه خسته نمی شود.

52. کودک من دوست دارد به کودکانی که تازه به کلاس ملحق شده اند، کمک کند.

53. کودک من اگر کودکان دیگر رویش اسم بگذارند یا دستش بندازند نمی تواند از پس خود برآید و به شدت ناراحت می شود.

54. کودک من از کارهایی مانند کامل کردن یک پازل لذت نمی برد. (مثل جدول، پازل، اسم و فامیل)

55. کودک من آن قدر به درگیری فیزیکی ادامه می دهد تا پیزی را که همه بچه ها می خواهند به دست آورد.

counseling center

استخدام روانشناس و مشاور در تهران
جستجوی روانشناس و مشاور نزدیک شما
مشاوره رایگان ندای مهر

تماسinstagramاینستاگرامwhatsappواتس اپtelegramتلگرام