اخبار روانشناسی ندای مهر
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
The Autism-Spectrum Quotient- Persian Version‚ 2009Adolescent AQ-P (12-15 years)مقیاس اتیسمبهر نوجوان- نسخه پارسی، برای استفاده پژوهشیبرگردان به پارسی: حمید رضا پوراعتماد، مریم ضیایی و آناهیتا گنجوی 1388معرفی مقیاس اتیسمبهر نوجوان- نسخه پارسیاین مقیاس برای بررسی علایم زیرآستانهای اختلالات اتیستیک در نوجوانان بهنجار در طیف سنی 15-12 سال، توسط بارون کوهن، س، هوکسترا، ر.آ.، نیکمیر، ر. و ویل رایت، س. (2006)، در مرکز مطالعات اتیسم در کمبریج تهیه شده است. نسخهی پارسی این مقیاس، پس از کسب اجازه از پرفسور بارون کوهن، در مرکز ساماندهی درمان و توانبخشی اختلالات اتیستیک- تهران و گروه روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی آماده شد. این نسخه در سایت مرکز مطالعات اتیسم کمبریج گذاشته میشود تا مورد استفادهی کلیه پژوهشگران پارسی زبان خارج از ایران قرار گیرد. بعلاوه، ویرایش پارسی مقیاس در اختیار موسسه روانتجهیز قرار میگیرد تا دسترسی پژوهشگران علاقمند به حیطهی اختلالات اتیستیک، به این مقیاس تسهیل شود.این مقیاس شامل50 عبارت است. در مقابل هر عبارت چهار گزینه وجود دارد که توسط ولی یا قیم نوجوان تکمیل میشود.مقیاس اتیسم بهر نوجوان- نسخه پارسیسایت روان سنجی : ابزار از منبع زیر اخذ شده است ، جهت کسب اطلاعات بیشتر با مرکز پژوهشی اوتیسم به نشانی زیر یا مترجمان مراجعه کنید:http://www.autismresearchcentre.com/arc_testsنسخه انگلیسی این تست در سایت وجود داردAdolescent AQ-P (11-15 years
|
|
|||
توجه : تست آموزشی است.در هریک از ماده آزمون های زیر، دور حرف پاسخی را که بیش از همه با آن موافق هستید خط بکشید. اولین پاسخی که به نظرتان طبیعی می رسد انتخاب کنید. سعی کنید پاسخ "ب" مانند "نامطمئن" را انتخاب نکنید مگر آن که انتخاب دو پاسخ دیگر برایتان واقعا محال باشد.1- من ترجیح می دهم در پیاده رو بایستم و هنر مندی را که مشغول کار است تماشا کنم تا به دعوای چند نفر گوش دهم . الف : درست . ب : نامطمئن . ج : خیلی زیاد2- دوستانم مرا تحقیر می کنند . الف : بسیار بندرت . ب : گهگاه . ج : خیلی زیاد3- اگر کسی از من عصبانی شود، من الف : سعی می کنم او را آرام کنم . ب : نامطمئن . ج : عصبانی می شوم4- آن چه که ترجیح می دهم بخوانم، الف : شرحی واقعی از مبارزات نظامی یا سیاسی . ب : نامطمئن . ج : یک رمان احساسی و خیال انگیز5- اگر خطای اجتماعی زشتی مرتکب شوم، به آسانی می توانم آن را فراموش کنم . الف : بله . ب : بینابین . ج : خیر6- چون شما همیشه نمی توانید کارها را به طور تدریجی و با روشهای معقولی به انجام برسانید، گاه مجبور می شوید به زور متوسل شوید. الف : درست . ب : بینابین . ج : نادرست7- موقعی که افرادی که ریاست مآب هستندسعی می کنند " به من امر و نهی کنند"، من دقیقا خلاف آن چه که آنها می خواهند انجام می دهم . الف : بله . ب : بینابین . ج : خیر8- رفتار مردم با من بدتر از آن است که به خاطر نیات خیرم مستحق آنم . الف : اغلب . ب : گهگاه . ج : هرگز9- گاهی اوقات از بدگویی هایی که افراد بی دلیل پشت سرم کرده اند، ناراحت شده ام. الف : بله . ب : نامطمئن . ج : خیربرای هر پاسخ " ب" یک امتیاز به خودتان بدهید.در ماده آزمون های 1، 2، 5، 7و 9 پاسخ " الف" معادل 2 امتیاز است و پاسخ "ج" امتیازی ندارد . در ماده آزمونهای 3، 4، 6 و 8 " الف" امتیازی ندارد و پاسخ "ج" دارای 2 امتیاز می باشد. بعد از آن که برای هر ماده آزمون یک ارزش امتیازی نوشتید، سه جمع را محاسبه کنید: C جمع کل ماده آزمونهای 2، 5 و 8 است؛ I جمع کل ماده ای 1، 4 و 6 است؛ L جمع کل ماده آزمونهای 3، 7 و 9 .این ماده آزمونها برای منعکس کردن محتوای برخی از ماده آزمون های شخصیت 16PF (کاتل، 1965؛ کاتل، ابر و تاتسوکا، 1970) نوشته شده اند، هر چند که دقیقا همان ماده آزمونهایی که شما به آن پاسخ داده اید در آزمون مزبور نیامده است. آزمون 16PF به این دلیل چنین نامی گرفته است که 16 عامل جداگانه شخصیت را مورد سنجش قرار می دهد. بدیهی است که این آزمون ماده آزمونهای بیشتری را از آنچه که در اینجا ملاحظه کردید، دربر می گیرد. ما ماده آزمونهای فهرست بالا را انتخاب کردیم تا به شما امکان دهیم که با سه عاملی که این ازمون مورد سنجش قرار می دهد، آشنا شوید. حال به به سه جمع کلی که محاسبه کردید بر می گردیم و به شما خواهیم گفت که به کدام عامل ها مربوط می شوند.عامل C "متاثر از احساسات در مقابل باثبات از نظر عاطفی" نامیده می شود و شماره های بالاتر در این عامل نشان دهنده ثبات بیشتر است . ثبات عاطفی به گرایش به داشتن واکنشهای عاطفی نسبتا نیرومند نسبت به رویدادهایی که تجربه می کنید، اشاره دارد. عامل I بعد " سرسختی در مقابل نرم خویی" است ، و شماره های بالاتر در این بعد نشانه گرایش بیشتر به سمت نرم خویی بیشتر است. این بعد به نظر می رسد که تمایزی بین نوعی عمل گرایی خط پایه و نوعی حساسیت عاطفی را دربر دارد. عامل L بعد "اعتماد در مقابل ظن" است، و شماره های بالاتر نشانه ظنین بودن بیشتر است. این بعد به نظر می رسد که منعکس کننده میزان احساس اعتماد شماست به این که افراد دیگر گرایش دارند که نسبت به شما رفتاری معقول و مناسب داشته باشند.ماخذ : کارور، چارلز اس و شی یر، مایکل اف . نظریه های شخصیت . ترجمه احمد رضوانی . معاونت فرهنگی آستان قدس رضوی . 1375 . صص 128-129 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مقیاس اتیسمبهر کودک- نسخه پارسی، برای استفاده پژوهشیبرگردان به پارسی: حمید رضا پوراعتماد، مریم ضیایی و آناهیتا گنجوی ، 1388نام و نام خانوادگی: .................................... جنسیت: .............................تاریخ تولد: .................................................... تاریخ اجرا: ...........................نام و نام خانوادگی آزمونگر:....................... کد آزمودنی:.........................معرفی مقیاس اتیسمبهر کودک- نسخه پارسیاین مقیاس که "پرسشنامه شخصیت و رفتار کودکان دانشگاه کمبریج " نیز نامیده شده است، برای بررسی علایم زیرآستانهای اختلالات اتیستیک در کودکان بهنجار 4 تا 11 سال، توسط آیونگ، ب.، بارون کوهن، س.، ویل رایت، س. و الیسون، س. (2008)، در مرکز مطالعات اتیسم در کمبریج تهیه شده است. نسخهی پارسی این مقیاس، پس از کسب اجازه از پرفسور بارون کوهن، در مرکز ساماندهی درمان و توانبخشی اختلالات اتیستیک- تهران و گروه روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی آماده شد. این نسخه در سایت مرکز مطالعات اتیسم کمبریج گذاشته میشود تا مورد استفادهی کلیه پژوهشگران پارسی زبان خارج از ایران قرار گیرد. بعلاوه، ویرایش پارسی مقیاس در اختیار موسسه روانتجهیز قرار میگیرد تا دسترسی پژوهشگران علاقمند به حیطهی اختلالات اتیستیک به این مقیاس تسهیل گردد.این مقیاس شامل50 عبارت است. در مقابل هر عبارت چهار گزینه وجود دارد که توسط ولی یا قیم کودک تکمیل میشود.سایت روان سنجی : ابزار از منبع زیر اخذ شده است ، جهت کسب اطلاعات بیشتر به مرکز پژوهشی اوتیسم به نشانی زیر مراجعهکنید:http://www.autismresearchcentre.com/arc_testsنسخه انگیسی این ابزار در بخش تست های انگلیسی ارائه شده است .The Autism-Spectrum Quotient-Persian Version‚ 2009Child AQ-P 4-11 years
|
|
|||
آزمون جامعه پسندی (مطلوبیت اجتماعی)
|
|
|||
آزمون نشانگان آسپرگركودكيCAST© F. Scott‚ S. Baron-Cohen‚ P. Bolton and C. Brayne‚ (2002)Persian translation: Mohsen Anvari‚ Marjan Saeb (2008)ترجمه به فارسي: محسن انوری ، مرجان صائب 1378نام كودك : ................ سن: .......................................... جنس: مرد/ زنترتيب تولد: .............................تولد معمولي يادوقلو ...............ولي/ قيم ........................شغل والدين .................سني كه والدين تحصيل را رهاكرده اند ...............1. آيا[كودك شما] براحتي دربازيهاي قاعده دارباسايركودكان شركت مي كند؟بله خير2. آيابطورخودجوش براي صحبت كردن باشما،بسراغتان ميآيد؟بله خير3. آياتاسن 2 سالگي صحبت كردن را آغازكرد؟بله خير4. آيا ازورزش لذت مي برد؟بله خير5. آيابراي اومهم است كه خودش را درگروه همسالان جاكند؟بله خیر6. آيابه جزئيات غيرمعمولي كه ديگران متوجه آنهانميشوند،توجه ميكند؟بله خیر7. آيابرداشت تحت الفظي ازهمه چيزدارد؟بله خیر8. آيادر 3 سالگي،زمان زيادي راصرف بازيهاي وانمودي- نقش بازي كردن) ميكرد ( مثلاً، اداي قهرمانان رادرآورد،يامهماني عروسكي به راه اندازد -؟بله خیر9. آيادوست دارداعمالي رابارهاوبارها،و هميشه به يك شكل،انجام دهد؟بله خیر10.آياتعامل باسايركودكان برايش آسان است؟بله خیر11.آيامي توانديك مكالمه دوطرفه را ادامه دهد؟بله خیر12.آيامي تواندمتناسب باسنش بخواند؟بله خیر13.آيااغلبِ علائقش مشابه باهمسالانش است؟بله خیر14.آيادلمشغولي ودلبستگي به موضوعي خاص،آنقدروقت اوراميگيردكه به هيچ چيزديگري نرسد؟بله خیر15.آياغيرازآشنايان[درجه اول]،دوستي دارد؟بله خیر16.آيااغلب اشياء موردعلاقه اش رانزد شما مي آورد تا آن رابه شمانشان دهد؟بله خیر17.آياازشوخي وسربه سرگذاشتن لذت مي برد؟بله خیر18.آيادرفهم قواعد رفتار مؤدبانه بامشكل روبروست؟بله خیر19.آياازحافظه اي فوقالعاده براي بخاطر سپاري جزئيات برخورداراست؟بله خیر20.آيا صدای او غيرعادي است(مثلاً،بيش ازحدشبيه بزرگسالان،بيروح،ويا داراي لحني بسياريك نواخت است(؟بله خیر21.آيامردم براي اواهميت دارند؟بله خیر22.آيامي تواند [به تنهايي] لباس خود را بپوشد؟بله خیر23. آيا طي مكالمه،بخوبي نوبت حرف زدن رارعايت مي كند؟بله خیر24.آيادربازيهاي تخيلي باكودكان ديگرشركت ميكند،وبه بازي نقش مي پردازد؟بله خیر25.آيااغلب كاري مي كند ياچيزي مي گويدكه بي موقع،يا ازنظراجتماعي نامناسب باشد؟بله خیر26.آيامي تواندتا 50 بشمارد بدون اين كه عددي راجا بيندازد؟بله خیر27.آياتماس چشمي طبيعي برقرارمي كند؟بله خیر28.آياحركات غيرعادي وتكرارشونده اي دارد؟بله خیر29.آيارفتاراجتماعي او بسيار يك طرفه و همواره مطابق معيارهاي خودش است؟بله خیر30.آیا گاهی بجای [ضمیر] " من" ، [ضمایر] "تو" یا "او" را به کار می برد؟ بله خیر31.آيا فعاليتهاي تخيلي مانند نقش بازي كردن يا داستان گويي رابه اعداد يا فهرست وقايع،ترجيح ميدهد؟بله خیر32.آياگاهي به علت واضح نگفتن چيزي كه درباره آن صحبت مي كند،موجب گيج شدن مخاطبش مي شود؟بله خیر33.آيامي تواند دوچرخه سواري كند- حتی اگر به كمك چرخ هاي كمكي باشد- ؟بله خیر34.آياسعي مي كند برنامه روزمره ثابتي را به خود يا ديگران تحميل نمايد،به طوري كه مشكلاتي به بار آيد؟بله خیر35.آيابه نظربقيه افراد گروه درمورد خودش اهميت مي دهد؟بله خیر36.آيااغلب بجاي دنبال كردن چيزي كه فرد مقابل مايل است درباره آن صحبت كند،مكالمه را به موضوع موردعلاقه خود مي كشاند؟بله خیر37.آيااصطلاحاتی عجيب يا غيرعادي بكارميبرد؟بله خیربخش نيازهاي ويژهلطفاًدرصورت لزوم،تكميل نماييد.38.آيامعلمان/ مراقبان بهداشت تاكنون درباره رشد و تحول او ابراز نگراني كرده اند؟بله خیراگربله،لطفاًمشخص نماييد:......................................................39.آيا تا به حال هيچ يك از تشخيصهاي زير رادريافت نموده است؟:تأخير زباني بله خیراختلال بيش فعالي/كمبودتوجه(ADHD) بله خیرمشكلات بينايي و شنوايي بله خیراختلالات طيف درخودماندگي،ازجمله نشانگان آسپرگر بله خیرناتواني جسمي بله خیرسايرموارد)لطفاًمشخص نماييد(©MRC/SBC 1995Autism Research Centre‚ Section of Developmental Psychiatry‚ University of Cambridge‚Douglas House‚ 18b Trumpington Road‚ CAMBRIDGE‚ CB2 2AH‚ England.http://www.autismresearchcentre.com__ |
|
|||
آشنایی با تست تحریک پذیریهریک از ماده آزمونهای زیر را بر روی یک مقیاس 1 ( که به هیچ عنوان شبیه خودتان نیست) تا 5 (بسیار شبیه خودتان) درجه بندی کنید، و نمره درجه بندی خودتان را در کنار ماده آزمون بنویسید.1- دوست دارم با مردم باشم.2- معمولا چنین به نظر می رسد که عجله دارم.3- به آسانی وحشت زده می شوم.4- مکررا برآشفته می شوم.5- مرا فردی خونگرم و تندخو می شناسند.6- زنگی ام اهنگ تندی دارد.7- بیشتر ترجیح می دهم با دیگران کار کنم تا به تنهایی .8- به آسانی دچار پریشانی عاطفی می شوم.9- چیزهای زیادی وجود دارد که مرا آزار می دهد.10-اغلب احساس ناامنی می کنم.11-مردم را بیش از هر چیز دیگری عامل تحریک می دانم.12-اغلب احساس می کنم از فرط نیرومندی در حال انفجار هستم.13-هنگامی که ناراضی باشم ، بلافاصله کاری می کنم که دیگران از آن باخبر شوند.14-رویدادهای روزانه مرا آشفته و مضطرب می سازند.15-هنگامی که بترسم، سرآسیمه می شوم.حال برگردید و نمرات پاسخ هایتان را به صورت گروه های سه تایی از ماده آزمونها جمع بندی کنید. ابتدا پاسخهایتان را به ماده آزمونهای 1 ، 7 و 11 جمع ببندید. این جمع منعکس کننده سطح جامعه پذیری شماست. (تقسیم این حاصل جمع بر 3، نمره شما را با با مقیاس 1 تا 5 که در آغاز در نظر گرفتید قابل مقایسه خواهد کرد، و به این ترتیب نمره شما مفهوم شهودی تری پیدا خواهد کرد). سپس پاسخ هایتان را به مواد 2، 6 و 12 را جمع ببندید. این چمع بیانگر سطح فعالیت شما خواهد بود.سه مقیاس دیگر از نظر مفهومی به هم وابسته هستند، هر چند جداگانه سنجیده می شوند. حاصل جمع پاسخهای شما به ماده آزمونهای 4 ،8 و 14 بازتابی از گرایش کلی شما نسبت به تجربه کردن یک واکنش درماندگی است. ماده آزمونهای 3، 10 و 15 اختصاصی ترند. این سه ماده آزمون اضطراب را اندازه گیری می کنند. ماده آزمونهای 5، 9 و 13 نیز بسیار اختصاصی اند. آنها خصیصه خشم را می سنجند. این سه مقیاس آخر – درماندگی، ترس و خشم – همگی مقیاسهای مولفه های تهییج پذیری هستند.این ماده آزمونها از بررسی آماری خلق و خوی EAS خاص بزرگسالان (باس و پلومین، 1984) اقتباس شده است . خصیصه های شخصیتی ای که با این آزمون سنجیده می شود خلق و خوها هستند. که از نظر زیست شناختی مبتنی بر گرایشهای خلق و خویی موروثی می باشند. سه خصوصیت اساس که با این مقیاسها سنجیده می شوند – جامعه پذیری، سطح فعالیت، و هیجان پذیری – ویژگیهایی هستند که تاثیری بسیار نافذ دارند. آنها بر آنچه افراد انجام می دهند تاثیر می گذارند( مثلا ، اشتغال به فعالیتهای انفرادی در مقابل فعالیتهای گروهی ). آنها همچنی بر چگونگی انجام هر کاری که افراد عملا انجام می دهند تاثیر می گذارند ( مثلا ، سریع و با تقلای زیاد، در مقابل به آرامی و با فراغت بال). در واقع این خصوصیات خلق و خو ممکن است در هسته اصلی تمامی شخصیت قرار داشته باشد، به این مفهوم که سایر گرایشهای شخصیت ممکن است بر مبنای آنها ساخته شده باشند.ماخذ : کارور، چارلز اس و شی یر، مایکل اف . نظریه های شخصیت . ترجمه احمد رضوانی . معاونت فرهنگی آستان قدس رضوی . 1375 . صص 252-253 |
|
|||
Checklist for Autism in Toddlers(CHAT) چك ليست ارزيابي درخودماندگي دركودكان نوپا© S. Baron-Cohen‚ S. Wheelwright‚ A. Cox‚ G. Baird‚ T. charman‚ J. Swettenham‚ A. Drew and P.Doehring‚ 2000Persian translation: Marjan Saeb‚ Mohsen Anvari 2008ترجمه به فارسي: مرجان صائب،محسن انوري 1378اين چك ليست،تنهابه منظوراستفاده پزشكان ومتخصصين مراكزبهداشت براي ارزيابي درخودماندگي دركودكان زير 18 ماه طراحي گشته است.نام كودك ...................... تاريخ تولد ........................ سن ...................................آدرس ...................................................................... شماره تلفن .......................بخش الف: پرسش ازوالدين1. آياهنگامي كه كودكتان رادرهوا تاب مي دهيد ويا او را روي زانويتان بالا و پايين مي اندازيد،ازاين كارلذت مي برد؟ بلي خير2. آياكودكش ما،به بچه هاي ديگرتوجه وعلاقه اي نشان مي دهد؟ بلی خیر3. آيا كودك شما،بالارفتن از چيزهايي مثل پله [يامبل وصندلي] رادوست دارد؟ بلی خیر4. آياكودك شما از دالي موشه يا قايم موشك بازي كردن لذت مي برد؟ بلی خیر5. آياكودك شما هيچگاه دربازيهايش چيزي را وانمود مي كند؟به عنوان مثال اين كه با استفاده ازقوري وفنجان اسباب بازي ،وانمود كند كه داردچاي مي ريزد. بلي خير6. آياكودك شماهيچگاه از انگشت نشانه (سبابه) اش به منظوراشاره به چيزي كه طالب آن است،استفاده مي نمايد؟ بلی خیر7. آياكودك شماهيچگاه ازانگشت نشانه اش به منظور اشاره به چيزي كه توجه و علاقه اش به آن جلب شده است،استفاده مي كند؟ بلی خیر8. آياكودك شما با اسباب بازيهاي كوچكي مثل ماشين يا لِگو،به نحوي متعارف بازي مي كند يا فقط اسباب بازيها رابه دهان مي برد،با آنها ور مي رود و پرتشان ميكند؟ بلی خیر9. آيا هيچگاه پيش مي آيدكه كودك اشيايي رانزد شما بياورد تاچيزي را در آنها به شما نشان دهد؟ بلی خیربخش ب: مشاهدات پزشك يا متخصصين مراكزبهداشت1. آياكودك درطول جلسه [ارزيابي]،باشما ارتباط چشمي برقرارمي كند؟ بلی خیر2. *سعي كنيد ابتداتوجه كودك راجلب نماييد؛ سپس به شيئي جالب كه درنقطه ي دیگری از اتاق قرار گرفته است اشاره کنید و بگویید "وای ! نگاهكن! يك" .... اونجاست ( اسم اسباب بازی را بگویی)". به صورت کودک نگاه كنيد. آيابه نقطه اي كه به آن اشاره مي كنيد نگاه مي كند؟ بلی خیر3. **سعي كنيد ابتدا توجه كودك را جلب نماييد؛ سپس يك فنجان وقوري اسباب بازي کوچک به او بدهید و بگویید " می تونی یه فنجون چای درست کنی؟" . آیا کودک وانمود به ريختن چاي ونوشيدن آن مي كند؟ بلی خیر4. به کودک بگویید "چراغ کجاست ؟" یا "چراغ را به من نشان بده ". آياكودكبا انگشت نشانه اش به چراغ اشاره مي كند؟ بلی خیر5. آياكودك مي تواند با لگو،برج بسازد؟ (اگرميتواند،با چه تعداد لگو اين كار را انجامميدهد؟(تعدادلگوها ..... ) |
|
|||
نیاز به شناخت
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Child EQ-SQ Questionnaire persianپرسشنامه همدلی – بهر و تحلیل – بهر کودکاننسخه پارسیپژوهشکده علوم شناختيبزگزدان به پارسی : مریم جلالی ، جواد حاتمی ، بهار صادقی ، مهدی علیزاده 1390منبع :B. Auyeung‚ S. Wheelwright‚ C. Allison‚ M. Atkinson‚ N. Samarawickrema‚ S. Baron-Cohen‚ (2009) The Children's Empathy Quotient and Systemizing Quotient: Sex Differences in Typical Development and in Autism Spectrum ConditionsJournal of Autism and Developmental Disorders: 17 June 2009نام و نام خانوادگی کودک ............ تاریخ تولد .............. تاریخ تست .......... کد .........پرسشنامه همدلی – بهر و تحلیل – بهر کودکان
|
-
تاثیرات منفی اشتغال زنان بر روابط خانواده
کارشناس ندای مهر (مشاوره خانواده) -
معجون معجزه آسا برای ایجاد صمیمیت بین همسران در خانواده
کارشناس ندای مهر (مشاوره خانواده) -
بررسی کیفیت زندگی زوج های هر دو شاغل؟
کارشناس ندای مهر (مشاوره خانواده) -
مشکل رابطه غیرصمیمی با همسرمان را چگونه حل کنیم؟
کارشناس ندای مهر (مشاوره خانواده) -
چه کسانی به مشاوره خانواده نیاز دارند؟
کارشناس ندای مهر (مشاوره خانواده)