استرس مادران باردار می تواند باعث تولد نوزادان لب شکری شود

استرس مادران باردار مي تواند باعث تولد نوزادان لب شكري شود

عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران گفت: در شرايطي كه استرس مادردر دوران بارداري زياد باشد احتمال تولد نوزاداني با اختلال شكاف لب و شكاف كام كه به اصطلاح لب شكري گفته مي شود افزايش مي يابد. دكتر خرسندي در

اين خصوص در گفت وگو با خبرگزاري جمهوري اسلامي گفت : ضايعات مادرزادي سر و صورت به صورت شكاف كام و شكاف لب كه با عنوان لب شكري نيز شناخته شده است در نوزادان مادراني كه در شرايط استرس زا هستند بيشتر ديده مي شود. 

وي بااشاره به اينكه اين اختلال علل مختلفي دارد گفت : عوامل ايجاد اختلال شكاف كام و شكاف لب هم مي تواند ارثي و ژنتيكي باشد و هم مي تواند تحت تاثير عوامل محيطي ايجاد شود.

عضو تيم شكاف كام و لب استان اصفهان گفت: سن بالاي پدر،يكي از علل بدنيا آمدن نوزادان با شكاف كام و لب (لب شكري) مي‌باشد.

عضو هيات علمي دانشگاه تهران بااشاره به اينكه شكاف كام در دختران و شكاف لب بيشتر در پسران ديده مي شود گفت : يكي از مشكلاتي كه وجود دارد مسايل روحي و رواني است كه متعاقب تولد يك نوزاد با اين مشكل در خانواده و در اعضاي فاميل ايجاد مي شود.
وي گفت : مساله ظاهر و زيبايي اين افراد طي جراحي هاي مختلفي قابل جبران است جراحي هايي كه به منظور ترميم زيبايي در اين افراد صورت مي گيرد در آنهايي كه هم دچار شكاف كام و هم داراي شكاف لب هستند از پيچيدگي بيشتري برخوردار است .
دكتر خرسندي تصريح كرد : يكي از مشكلات اين بيماران مشكلات در گوش و شنوايي آنها است به اين صورت كه بيشتر افراد دچار شكاف لب و كام دچار التهاب گوش مياني مي شوند به دنبال كاهش شنوايي كودكان دچار افت تحصيلي نيز خواهند شد.
به گفته اين متخصص درمان مشكل شكاف كام و شكاف لب يك كار گروهي است كه در آن متخصصين گوش و حلق و بيني جراحان فك و صورت شنوايي سنجان ارتودنسي و روانشناسان نقش دارند.
دكتر خرسندي تصريح كرد : در زمان جنگ به علت شرايط استرس زاي جنگ تعداد اين بيماران بيشتر بود.
عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران يادآور شد : هر اندازه جامعه استرس كمتري داشته باشد فرد آرامش بيشتري دارد و متعاقب آن بسياري از مشكلات و ناراحتي هاي موجود نيز ايجاد نخواهند شد.
وي در پايان به زنان توصيه كرد : هر چند استرس را به طور كامل نمي توان از بين برد اما زنان در دوران بارداري بهتر است استرس كمتري به خود وارد كنند و از مصرف داروها به صورت خودسر خودداري كنند.
اين متخصص در ادامه تاكيد كرد : چنانچه سابقه فاميلي ابتلا به عارضه شكاف لب و شكاف كام در خانواده وجود دارد حتما قبل از بارداري مشاوره ژنتيكي بايد انجام شود.

منابع: روزنامه  جمهوري اسلامي 21-9-1387

برنامه به خانه بر مي كرديم مورخ 3-12-1387

counseling center

استخدام روانشناس و مشاور در تهران
جستجوی روانشناس و مشاور نزدیک شما
مشاوره رایگان ندای مهر

تماسinstagramاینستاگرامwhatsappواتس اپtelegramتلگرام