مقیاس خلق و خو – اقتباسی از EAS

مقیاس خلق و خو – اقتباسی از EAS
By Boos & Plomin1984
هر یک از گویه های آزمون زیر را بر روی یک مقیاس 1= به هیچ عنوان شبیه خودتان نیست تا 5= بسیار شبیه خودتان در جه بندی کنید. نمره درجه بندی خودتان را کنار آزمون بنویسید.


1- دوست دارم با مردم باشم.
2- معمولا چنین به نظر می رسد که عجله دارم.
3- به اسانی وحشت زده می شوم.
4- مکررا برآشفته می شوم.
5- مرا فردی خونگرم و تند خو می شناسند.
6- زندگیم آهنگ تندی [شتابانی] دارد.
7- بیشتر ترجیح می دهم با دیگران کار کنم تا به تنهایی.
8- به اسانی دچار پریشانی عاطفی می شوم.
9- چیزهای زیادی وجود دارد که مرا آزار می دهد.
10- اغلب احساس نا امنی می کنم.
11- مردم را بیش از هرچیز دیگری عامل تحریک می دانم.
12- اغلب احساس می کنم از فرط نیرومندی در حال انفجار هستم.
13- هنگامی که ناراضی باشم ، بلافاصله کاری می کنم که دیگران از آن با خبر شوند.
14- رویدادهای روزانه مرا آشفته و مضطرب می سازند.
15- هنگامی که بترسم ، سراسیمه می شوم .
چارلز اس. کارور و مایکل اف . شی یر . نظریه های شخصیت . ترجمه احمد ورضوانی . معاونت فرهنگی آستان قدس رضوی . 1375

مقیاس خود آگاهی خصوصی

مقیاس خود آگاهی خصوصی
Private Self Consciousness Scale. By: Carver.ch‎arled.S & Scheier.Michael.F
ماده های زیر از یک مقیاس خود اگاهی اتخاذ شده است .
هریک از گویه های زیر را بخوانید و فکر کنید عقیده ای که در آن ابراز شده چقدر شبیه به شما و چقدر بی شباهت به شما است . عددی از مقیاس زیر را انتخاب کنید و در مقابل گویه بگذارید.
1= بسیار شبیه من
2= تا حدودی شبیه من
3= کمی شبیه من
4= کاملا شبیه من


1- همیشه سعی می کنم خودم را برآورد کنم .
2- زیاد به خودم فکر می کنم.
3- اغلب درباره خودم خیال پردازی می کنم.
4- مدام به دلایل انجام کارهایی که می کنم ، می اندیشم.
5- عموما به احساس های درونی ام توجه می کنم.
6- بسیار سریع از تغییراتی که در حالات روحی ام ایجاد می شود، آگاه می شوم.
7- گهگاه(در ذهنم) از خودم فاصله می گیرم تا خودم را از دور بررسی کنم.
چارلز اس. کارور و مایکل اف . شی یر . نظریه های شخصیت . ترجمه احمد رضوانی . معاونت فرهنگی آستان قدس رضوی . 1375

مقیاس نیاز به شناخت

مقیاس نیاز به شناخت

Cognitive Needs Scale. By Cacioppo & Petty 1982‚1984

هر یک از گویه های آزمون زیر را با انتخاب یک عدد از مقیاس زیر و نوشتن آن بعد از گویه انجام دهید.

4+

3+

2+

1+

0

1-

2-

3-

4-

موافقت

بسیار شدید

نه موافق

نه مخالف

مخالفت

بسیار شدید

1- من معمولا وسوسه می شوم که در مورد یک تکلیف بیش از حداقل مورد نیاز دقت و اندیشه به خرج دهم.

2- یادگیری راه های تازه اندیشیدن خیلی مرا به هیجان نمی آورد.

3- من بیشتر ترجیح می دهم بگذارم کارها اتفاق افتند تا این که سعی کنم بفهمم چرا اتفاق می افتاده اند.

4- من از فرصت هایی که برای کشف نقاط قوت وضعف استدلال خودم پیش می آید استقبال می کنم.

5- فکر کردن برای من تفریح به شمار نمی آید.

6- من ترجیح می دهم که زندگیم سرشار از معماهایی باشد که بایستی آن ها را حل کنم.

7- صرفا دانستن پاسخ به یک سوال و نه درک دلایل آن پاسخ برایم کافی است.

8- من از فکر کردن درباره یک مساله، حتی هنگامی هم که نتایج تفکر من هیچ تاثیری بر پیامدهای آن مساله نداشته باشد، لذت می برم .

چارلز اس. کارور و مایکل اف . شی یر . نظریه های شخصیت . ترجمه احمد ورضوانی . معاونت فرهنگی آستان قدس رضوی . 1375

سیاهه انگیزه ها _ طبقه بندی مزلو

سیاهه انگیزه ها _ طبقه بندی مزلو

Maslow’s Motivations Inventory. By: Antony Grasha

به فعالیت هایی که در طول 2 یا 3 هفته گذشته به آن ها پرداخته اید فکر گمید. سپس فهرست نیازهایی که در ذیل آمده اند را بررسی کنید . سپس مواردی را که احساس لازم است و بر اساس مقیاس زیر "میزان تلاش برای ارضا" و " میزان رضامندی" از ارضا را مشخص کنید .

1

2

3

4

5

نارضایتی بسیار

نارضایتی متوسط

طبیعی

رضایت متوسط

رضایت بسیار

سلسله مراتب نیازهای مزلو

تلاش برای ارضا

میزان رضا مندی

نیاز های فیزیو لوژیک

گرسنگی

تشنگی

جنسی

خواب

استراحت

ورزش

نیازهای ایمنی ( امنیت و سلامت)

پناه دادن – محافظت

حمایت

جسمی

روان شناختی

اقتصادی

نیاز های اجتماعی

ابراز عشق و محبت

دوستیابی

ارتباط با دیگران

عزت نفس

رشد اعتماد

استقلال طلبی

دستیابی به چیزی

کسب دانش

کسب احترام

خود شکوفایی

تلاش برای رسیدن به توانایی بالقوه

تعهد برای رشد خود

رفتار خلاقانه

ابراز پذیرش خویشتن

ابراز پذیرش دیگران

برانیگان، گری جی. آزمون روان شناسی : فعالیت های کاربردی یادگیری . ترجمه فریده نبوی آل آقا . انتشارات امیر کبیر

آزمون سنجش رشد روانی اریکسون

آزمون سنجش رشد روانی اریکسون
مراحل : نهفتگی ، بلوغ و نوجوانی و اوایل بزرگسالی
Sample of Erikson’s Psychological Growth: Constantinople (1969)
ماده آزمون های زیر از مقیاس "کنستانتینو پل ، 1969" اقتباس شده است . با نوشتن عددی از 1 تا 7 در کنار هر عبارت ، نشان دهید که هریک از آنها چقدر با خصوصیات شما تناسب دارد .
اگر عبارت کاملا بی ارتباط باشد عدد 1 را کنار آن بنویسید، اگر کاملا متناسب با شمه باشد؛ عدد 7 را بنویسید. اگر عبارت نه چندان بی ارتبط و نه چندان متناسب با شما باشد، عدد نزدیکتر به متوسط مقیاس 1-7 را انتخاب کنید.


1- با وجدان و سخت کوش
2- هرگز نمی داند چه احساسی دارد.
3- نسبت به دیگران احساس هم دردی می کند.
4- بسیار تنها
5- به دیگران کاملا اعتماد دارد.
6- نمی تواند به آرزوهایش تحقق ببخشد.
7- جدّی است، معیارهای بالایی دارد.
8- می کوشد آرام به نظر برسد.
9- به راحتی روابط صمیمانه برقرار می کند.
10- نسبت به عقاید دیگران بی توجه است.
11- طبیعی و اصیل
12- ناکارآمد، کار چندانی از او بر نمی آید.
چارلز اس. کارور و مایکل اف . شی یر . نظریه های شخصیت . ترجمه احمد ورضوانی . معاونت فرهنگی آستان قدس رضوی . 1375

آزمون سنجش هیجان

آزمون سنجش هیجان
Emotional Frequently Inventory : Mark. H. Davis
در زیر گویه هایی از یک آزمون وجود دارد که از مقیاسی گرفته شده که شدتی را کع افراد باآن احساس های خود را تجربه می کنند؛ مورد سنجش قرار می دهد. گویه های آزمون که بر مبنای یک مقیاس 6 درجه ای زیر تنظیم شده ، از "لارسن" (1984) اقتباس شده است .
هرگز = 1 ، 2 ، 3 ، 4 ، 5 ، 6= همیشه
1- هنگامی که احساس خوشحالی می کنم ، این احساس از نوع بسیار شدیدی است.
2- فیلم های غم انگیز عمیقا مرا متاثر می کنند.
3- هنگامی که یک مساله شخصی کوچک را حل می کنم، احساس شعف می کنم.
4- هنگامی که در کاری موفق می شوم، واکنشم خشنودی ملایمی است .[ خشنودیم کم است]. (نمره معکوس).
5- هنگامی که کار خطایی انجام می دهم ، احساس هایی قوی از شرم و گناه به من دست می دهد.
6- هنگامی که خشمگین می شوم برایم اسان است که در عین حال منطقی باشم و واکنش افراطی از خود نشان ندهم . (نمره معکوس).
7- هنگامی که واقعا احساس اضطراب کنم، این احساس معمولا خیلی شدید است.
8- من حالات روحی شادم را بیشتر به رضایت و خرسندی نزدیک می دانم تا به شادی. (نمره معکوس).
9- هنگامی که احساس گناه می کنم، این هیجان کاملا شدید است .
چارلز اس. کارور و مایکل اف . شی یر . نظریه های شخصیت . ترجمه احمد ورضوانی . معاونت فرهنگی آستان قدس رضوی . 1375

سنجش خود آرمانی و خود واقعی

سنجش خود آرمانی و خود واقعی

Ego-Ideal and Actual-Self Assessment

سنجشی که اکنون در صدد تجربه آن هستید به دسته بندی پرسش ها موسوم است . هریک از عبارت زیر را روی کارتی بنویسید . و سپس به دستورالعمل توجه کنید .

باهوش هستم

ازخودم توقعات زیادی دارم

مسؤول مشکلات خودم هستم

تنبل هستم

بادیگران به راحتی کنار می آیم

عموما خوشحال هستم

خوشبین هستم

به آسانی مضطرب می شوم

خودم را درک می کنم

بلند پرواز هستم

اغلب احساس رانده شدگی می کنم

فردی تکانشی هستم

دمدمی هستم

اغلب احساس گناه می کنم

عواطفم را ازادانه بیان می کنم

متکی به خودم هستم

محور به شکل زیر رسم کنید.

دارای کمترین شباهت به من

دارای بیشترین شباهت به من

A

B

C

D

E

F

G

دستورالعمل یکم : ریز حرف A فقط یک کارت بگذارید که کمترین شباهت را با شما داشته باشد . همینطور زیر ستون G فقط یک کارت را قرار دهید که بیشترین شباهت را با شما داشته باشد . به همین قیاس برای هریک از ستون های B و F دوکارت ، برای هریک از ستون های C و E سه کارت و سرانجام چهار کارت برای ستون D حملاتی که نه خیلی شبیه شما و نه خیلی بی شباهت به شماست . دو ستون کناری از هر طرف اطلاعات خوبی به شما می دهد .

دستورالعمل دوم : بار دیگر کارت ها را بچینید اما جملات را بر حسب این که چهار سال پیش چگونه بوده اید مرتب کنید . نگران نباشید ، خودتان هستید و خودتان . تفاوت ه را بررسی کنید .

دستورالعمل سوم : این بار کارت ها را براساس خود آرمانیتان ، آن گونه که می خواهید باشید مرتب کنید.  شباهت ها و تفاوت ها را با مرحله اول بررسی کنید .

چارلز اس. کارور و مایکل اف . شی یر . نظریه های شخصیت . ترجمه احمد رضوانی . معاونت فرهنگی آستان قدس رضوی . 1375

مقیاس انگیزش تحصیلی هارتر

مقیاس انگیزش تحصیلی هارتر

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

Harter's classroom affect and motivational scale

پاسخ آزمودنی ها در یک طیف 5 درجه ای لیکرت ( 1= هیچ وقت الی 5= تقریبا همیشه) ثیت می شود.

1- در کلاس سوال می کنم زیرا می خواهم چیزهای جدیدی یاد بگیرم .

2- دوست دارم بفهمم چطور می توانم کارهای درسی ام را بدون کمک دیگران انجام دهم.

3- علاقه ندارم راه حل مسائل دشوار را پیدا کنم.

4- من برای این درس می خوانم که معلم می خواهد.

5- وقتی چیزی را زود نمی فهمم از معلم می خواهم جواب را به من بگوید.

6- دوست دارم در مدرسه تا می توانم یاد بگیرم

7- من تمرین و کارهای اضافی می کنم چون درباره مطالب مورد علاقه ام می توانم چیزهایی یاد بگیرم.

8- وقتی بعضی از مطالب را فورا نمی فهمم ترجیح می دهم آن ها را با تلاش خودم بفهمم.

9- می خواهم فقط چیزهایی را در مدرسه یاد بگیرم که مجبورم.

10- کارهای مدرسه را چون معلم می گوید انجام می دهم.

11- میل دارم از معلم بخواهم در تکالیفم به من کمک کند.

12- دوست دارم سراغ تکالیف تازه ای که مشکل تر است بروم.

13- برای این مطالب را می خوانم که به موضوع آن ها علاقه دارم.

14- وقتی اشتباهی می کنم دلم می خواهد خودم پاسخ درست را پیدا کنم.

15- تکالیف دشوار را دوست ندارم چون مجبورم سخت کار کنم.

16- روی مساله ها به این خاطر کار می کنم که مجبور هستم.

17- وقتی اشتباهی می کنم دوست دارم از معلم بپرسم چگونه جواب درست را پیدا کنم.

18- آن مطالبی را بیشتر دوست دارم که حل کردن آن ها مرا سخت به فکر کردن وادار می کند.

19- کارهای درسی را برای این انجام می دهم تا مطالب زیادی که می خواهم بفهمم پیدا کنم.

20- اگر در مساله ای به مشکل برخورد کنم تلاش می کنم تا خودم آن را حل کنم.

21- من کار آسان را دوست دارم تا مطمئن باشم می توانم آن را انجام دهم.

22- من از معلم سوال می کنم چون می خواهم به من توجه کند.

23- اگر در مساله ای به مشکل برخورد کنم از معلم تقاضای کمک می کنم.

24- من مسائل دشوار را دوست دارم چون از حل آن ها لذت می برم.

25- من واقعا سخت کار می کنم چون می خواهم چیزهای جدیدتری یاد بگیرم.

26- مایلم تکالیفم را بدون کمک دیگران انجام دهم.

27- دوست دارم به تکالیفی بپردازم که نسبتا آسان است.

28- دلم می خواهد در برنامه ریزی کارهای بعدی معلم به من کمک کند.

29- به تکالیف دشوار درسی علاقه دارم چون جالب ترند.

30- روی مساله ها کار می کنم تا یاد بگیرم چگونه باید آن ها را حل کنم.

31- درس هایی را دوست دارم که یادگیری جواب آن ها نسبتا آسان است.

32- دلم می خواهد از معلم بپرسم چگونه باید تکالیف درسی را انجام داد.

33- به کارهای سخت علاقه دارم چون توانایی های خودم را می توانم آزمایش کنم.

بحرانی ، محمود . بررسی روایی و پایایی مقیاس انگیزش تحصیلی هارتر . فصلنامه مطالعات روان شناختی . دانشگاه الزهرا . دوره 5 / شماره یک . 1388 . صفحات 50-72

فهرست سوگیری شخصی- گرایش خود شکوفایی

فهرست سوگیری شخصی- گرایش خود شکوفایی
Personal Orientation Inventory. By Shostrom 1964‚1974
این مجموعه از فهرست سوگیری شخصی "شوسترم" اقتباس شده است .
در هر شماره یک زوج گویه برای شما مطرح شده است . هریک از جملات را که با شما سازگاری بیشتری دارد علامت بگذارید .
1- الف) من اغلب به طور خود انگیخته تصمیم می گیرم .
ب) من به ندرت به طور خود انگیخته تصمیم می گیرم .

2- الف) خیال پردازی درباره آینده می تواند زیان آور باشد.
ب) خیال پردازی درباره آینده همیشه خوب است .

3- الف) مهم است که دیگران دیدگاه مرا بپذیرند.
ب) لازم نیست که دیگران دیدگاه مرا بپذیرند.

4- الف) وقتی خودخواهم احساس گناه می کنم.
ب) وقتی خودخواهم احساس گناه نمی کنم.

5- الف) از ابراز هیجانات خود می ترسم.
ب) ترسی از ابراز هیجانات خود ندارم.

6- الف) نگران آینده ام.
ب) از آینده نگران نیستم.

7- الف) ارزش های اخلاقی مرا جامعه به من دیکته می کند.
ب) ارزش های اخلاقی مرا خودم تعیین می کنم.

8- الف) هرگاه چیز تازه ای پیدا می کنم ، دوست دارم بلافاصله از آن استفاده کنم.
ب) هرگاه چیز تازه ای پیدا می کنم، دوست دارم آن را برای زمان خاصی کنار بگذارم.

9- الف) سعی می کنم صمیمی باشم، اما گاهی اوقات از عهده این کار بر نمی آیم.
ب) سعی می کنم صمیمی باشم و موفق به این کار می شوم.

10- الف) احساس می کنم همیشه باید حقیقت را بگویم.
ب) همیشه حقیقت را نمی گویم.

چارلز اس. کارور و مایکل اف . شی یر . نظریه های شخصیت . ترجمه احمد رضوانی . معاونت فرهنگی آستان قدس رضوی . 1375

counseling center

استخدام روانشناس و مشاور در تهران
جستجوی روانشناس و مشاور نزدیک شما
مشاوره رایگان ندای مهر

تماسinstagramاینستاگرامwhatsappواتس اپtelegramتلگرام