اخبار روانشناسی ندای مهر
|
|||
مقیاس خلق و خو – اقتباسی از EAS
|
|
|||
مقیاس خود آگاهی خصوصی
|
|
||||||||||||||||||
مقیاس نیاز به شناختCognitive Needs Scale. By Cacioppo & Petty 1982‚1984هر یک از گویه های آزمون زیر را با انتخاب یک عدد از مقیاس زیر و نوشتن آن بعد از گویه انجام دهید.
1- من معمولا وسوسه می شوم که در مورد یک تکلیف بیش از حداقل مورد نیاز دقت و اندیشه به خرج دهم.2- یادگیری راه های تازه اندیشیدن خیلی مرا به هیجان نمی آورد.3- من بیشتر ترجیح می دهم بگذارم کارها اتفاق افتند تا این که سعی کنم بفهمم چرا اتفاق می افتاده اند.4- من از فرصت هایی که برای کشف نقاط قوت وضعف استدلال خودم پیش می آید استقبال می کنم.5- فکر کردن برای من تفریح به شمار نمی آید.6- من ترجیح می دهم که زندگیم سرشار از معماهایی باشد که بایستی آن ها را حل کنم.7- صرفا دانستن پاسخ به یک سوال و نه درک دلایل آن پاسخ برایم کافی است.8- من از فکر کردن درباره یک مساله، حتی هنگامی هم که نتایج تفکر من هیچ تاثیری بر پیامدهای آن مساله نداشته باشد، لذت می برم .چارلز اس. کارور و مایکل اف . شی یر . نظریه های شخصیت . ترجمه احمد ورضوانی . معاونت فرهنگی آستان قدس رضوی . 1375 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
سیاهه انگیزه ها _ طبقه بندی مزلوMaslow’s Motivations Inventory. By: Antony Grashaبه فعالیت هایی که در طول 2 یا 3 هفته گذشته به آن ها پرداخته اید فکر گمید. سپس فهرست نیازهایی که در ذیل آمده اند را بررسی کنید . سپس مواردی را که احساس لازم است و بر اساس مقیاس زیر "میزان تلاش برای ارضا" و " میزان رضامندی" از ارضا را مشخص کنید .
برانیگان، گری جی. آزمون روان شناسی : فعالیت های کاربردی یادگیری . ترجمه فریده نبوی آل آقا . انتشارات امیر کبیر |
|
|||
آزمون سنجش رشد روانی اریکسون
|
|
|||
آزمون سنجش هیجان
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||
سنجش خود آرمانی و خود واقعیEgo-Ideal and Actual-Self Assessmentسنجشی که اکنون در صدد تجربه آن هستید به دسته بندی پرسش ها موسوم است . هریک از عبارت زیر را روی کارتی بنویسید . و سپس به دستورالعمل توجه کنید .
محور به شکل زیر رسم کنید.
دستورالعمل یکم : ریز حرف A فقط یک کارت بگذارید که کمترین شباهت را با شما داشته باشد . همینطور زیر ستون G فقط یک کارت را قرار دهید که بیشترین شباهت را با شما داشته باشد . به همین قیاس برای هریک از ستون های B و F دوکارت ، برای هریک از ستون های C و E سه کارت و سرانجام چهار کارت برای ستون D حملاتی که نه خیلی شبیه شما و نه خیلی بی شباهت به شماست . دو ستون کناری از هر طرف اطلاعات خوبی به شما می دهد .دستورالعمل دوم : بار دیگر کارت ها را بچینید اما جملات را بر حسب این که چهار سال پیش چگونه بوده اید مرتب کنید . نگران نباشید ، خودتان هستید و خودتان . تفاوت ه را بررسی کنید .دستورالعمل سوم : این بار کارت ها را براساس خود آرمانیتان ، آن گونه که می خواهید باشید مرتب کنید. شباهت ها و تفاوت ها را با مرحله اول بررسی کنید .چارلز اس. کارور و مایکل اف . شی یر . نظریه های شخصیت . ترجمه احمد رضوانی . معاونت فرهنگی آستان قدس رضوی . 1375 |
|
|||
مقیاس انگیزش تحصیلی هارتراین آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت داریدHarter's classroom affect and motivational scaleپاسخ آزمودنی ها در یک طیف 5 درجه ای لیکرت ( 1= هیچ وقت الی 5= تقریبا همیشه) ثیت می شود.1- در کلاس سوال می کنم زیرا می خواهم چیزهای جدیدی یاد بگیرم .2- دوست دارم بفهمم چطور می توانم کارهای درسی ام را بدون کمک دیگران انجام دهم.3- علاقه ندارم راه حل مسائل دشوار را پیدا کنم.4- من برای این درس می خوانم که معلم می خواهد.5- وقتی چیزی را زود نمی فهمم از معلم می خواهم جواب را به من بگوید.6- دوست دارم در مدرسه تا می توانم یاد بگیرم7- من تمرین و کارهای اضافی می کنم چون درباره مطالب مورد علاقه ام می توانم چیزهایی یاد بگیرم.8- وقتی بعضی از مطالب را فورا نمی فهمم ترجیح می دهم آن ها را با تلاش خودم بفهمم.9- می خواهم فقط چیزهایی را در مدرسه یاد بگیرم که مجبورم.10- کارهای مدرسه را چون معلم می گوید انجام می دهم.11- میل دارم از معلم بخواهم در تکالیفم به من کمک کند.12- دوست دارم سراغ تکالیف تازه ای که مشکل تر است بروم.13- برای این مطالب را می خوانم که به موضوع آن ها علاقه دارم.14- وقتی اشتباهی می کنم دلم می خواهد خودم پاسخ درست را پیدا کنم.15- تکالیف دشوار را دوست ندارم چون مجبورم سخت کار کنم.16- روی مساله ها به این خاطر کار می کنم که مجبور هستم.17- وقتی اشتباهی می کنم دوست دارم از معلم بپرسم چگونه جواب درست را پیدا کنم.18- آن مطالبی را بیشتر دوست دارم که حل کردن آن ها مرا سخت به فکر کردن وادار می کند.19- کارهای درسی را برای این انجام می دهم تا مطالب زیادی که می خواهم بفهمم پیدا کنم.20- اگر در مساله ای به مشکل برخورد کنم تلاش می کنم تا خودم آن را حل کنم.21- من کار آسان را دوست دارم تا مطمئن باشم می توانم آن را انجام دهم.22- من از معلم سوال می کنم چون می خواهم به من توجه کند.23- اگر در مساله ای به مشکل برخورد کنم از معلم تقاضای کمک می کنم.24- من مسائل دشوار را دوست دارم چون از حل آن ها لذت می برم.25- من واقعا سخت کار می کنم چون می خواهم چیزهای جدیدتری یاد بگیرم.26- مایلم تکالیفم را بدون کمک دیگران انجام دهم.27- دوست دارم به تکالیفی بپردازم که نسبتا آسان است.28- دلم می خواهد در برنامه ریزی کارهای بعدی معلم به من کمک کند.29- به تکالیف دشوار درسی علاقه دارم چون جالب ترند.30- روی مساله ها کار می کنم تا یاد بگیرم چگونه باید آن ها را حل کنم.31- درس هایی را دوست دارم که یادگیری جواب آن ها نسبتا آسان است.32- دلم می خواهد از معلم بپرسم چگونه باید تکالیف درسی را انجام داد.33- به کارهای سخت علاقه دارم چون توانایی های خودم را می توانم آزمایش کنم.بحرانی ، محمود . بررسی روایی و پایایی مقیاس انگیزش تحصیلی هارتر . فصلنامه مطالعات روان شناختی . دانشگاه الزهرا . دوره 5 / شماره یک . 1388 . صفحات 50-72 |
|
|||
فهرست سوگیری شخصی- گرایش خود شکوفایی
|
-
-
چگونه از زندگی و خانواده خود احساس رضایت داشته باشیم؟
کارشناس ندای مهر (مشاوره خانواده) -
چه کسانی بیش از همه به مشاوره خانواده و بعد ازدواج نیاز دارند؟
کارشناس ندای مهر (مشاوره خانواده) -
مشاوره خانواده چگونه می تواند به خانواده من کمک کند؟
کارشناس ندای مهر (مشاوره خانواده) -
مشکل رابطه غیرصمیمی با همسرمان را چگونه حل کنیم؟
کارشناس ندای مهر (مشاوره خانواده)